ایده های کارآفرینی زنان

ایده های کارآفرینی زنان

فهرست مطالب

در این مقاله به بررسی موضوع ایده های کارآفرینی زنان می پردازیم. ما را دنبال نمایید. اما قبل از هر چیز لازم است بدانید که کار آفرینی چیست؟ ایده های کارآفرینی زنان یکی از موضوعات مطرح و مهم دنیای امروز است. که با توجه به نقش زنان در دنیای تجارت، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

برخلاف گذشته که زنان برای کار کردن فرصت های محدودی داشتند. باید به استخدام در ادارات و مراکز خصوصی رضایت می دادند. امروزه بحث کارآفرینی و درآمدزایی از این طریق بسیار مطرح و علاوه بر منفعت اقتصادی، منافع زیادی در ابعاد اجتماعی و فرهنگی نیز ایجاد کرده است.

گستردگی ایده های کارآفرینی زنان بسیار زیاد است. تنها باید از مسیر درست برای اشتغال زایی زنان تلاش کرد. در این راستا می توانید از نظرات و تجربیات خانم مهندس مرتا جوادی بهره مند شوید. خانم مهندس جوادی، یکی از برترین کارآفرینان کشور می باشند. اگر جزو بانوانی هستید که به دنبال کسب ایده های جدید برای کارآفرینی هستید، تا انتهای این مقاله، همراه ما باشید.

عناوین مقاله:

  • کارآفرینی چیست؟
  • کارآفرینی چه ویژگی‌ های خاصی دارد؟
  • مزایای کارآفرینی چیست؟
  • برای شروع کارآفرینی، چه مراحلی باید طی شود؟
  • آیا زنان نیز می ‌توانند کارآفرینی کنند؟
  • چه مسائلی نیاز زنان به کارآفرینی را بیشتر می‌ کند؟
  • مزایای کارآفرینی زنان چیست؟
  • بهترین ایده های کارآفرینی زنان با هزینه اندک چیست؟
  • مناسب ترین ایده های کارآفرینی زنان که نیاز به صرف سرمایه بیشتر دارند، کدامند؟
  • در ارائه ایده های کارآفرینی زنان، باید به چه نکاتی توجه کرد؟
  • مهم ترین مانع در مسیر کارآفرینی زنان چیست؟
  • بهره برداری از ایده های کارآفرینی و سودآوری آن ها چقدر زمان می برد؟
  • چه مسائلی در کارآفرینی موفق زنان تاثیرگذار هستند؟
  • برای دریافت بهترین ایده ها در زمینه کارآفرینی زنان، چه مسائلی کمک کننده هستند؟

 

کارآفرینی چیست؟

آیا تا به حال به فرآیند ایجاد مشاغل جدید فکر کرده اید؟ آیا می دانید که سالانه چه تعداد شغل و واحد صنعتی جدید روی کار آمده و به کسب درآمد می‌ پردازند؟ همه ساله افراد زیادی به تاسیس کسب و کارهای جدید بر پایه ایده ای نو و جدید مشغول می شوند که در اصطلاح به آن کارآفرینی گفته می شود.

ایجاد کسب و کارهای اولیه، آغاز کارآفرینی

در گذشته مشاغل، تعداد و تنوع کمتری داشتند که این به علت جمعیت کم مناطق مسکونی و پراکندگی جمعیت در نقاط مختلف بود.

در واقع بیشتر نیازهای افراد به طور شخصی تامین می شد و نیازی به کار و کسب درآمد نبود، اما با افزایش جمعیت در روستاها و به وجود آمدن اولین شهرها، افراد دیگر توانایی تامین شخصی نیازها را نداشتند و افرادی در خارج از مناطق شهری به تولید و تامین نیازهای افراد داخل شهر پرداخته و با دریافت پول، این امکانات را در اختیار آن ها می‌ گذاشتند. این، شکل ساده و اولیه کارآفرینی بود.

تعریف کارآفرینی

همان طور که گفته شد، کارآفرینی تاسیس یک کسب و کار کوچک و تلاش برای ارتقا و پیشرفت آن است. اما تاسیس هر کسب و کاری کارآفرینی گفته نمی شود. یک شرط مهم برای تبدیل ایجاد کسب و کار به کارآفرینی، نوآورانه بودن آن است.

به عبارت دیگر فردی که موسس کسب و کار است، باید در ابداع شغل مورد نظر خلاقیت داشته باشد. تا به حال کسی آن کار را انجام نداده باشد. یا به شکل انجام شده توسط فرد، انجام نشده باشد. کارآفرینی نقش زیادی در اقتصاد کشورها دارد و کشورهایی که از نظر اقتصادی شرایط بهتری داشته و نرخ بیکاری در آن ها پایین تر است.

آمار بهتری در کارآفرینی و ایجاد مشاغل جدید دارند. کارآفرینی باید به صورت اصولی انجام شود. تا نتیجه خوبی در پی داشته و با استفاده از آن به سودآوری رسید. یکی از راه های انجام اصولی کارآفرینی، مشورت با افراد خوش سابقه در این زمینه است. یکی از افرادی که در حوزه کارآفرینی زنان می توان از نظرات ایشان استفاده کرد، مهندس مرتا جوادی می باشند. خانم مهندس جوادی از برترین کارآفرینان کشور می باشند.

کارآفرینی چه ویژگی های خاصی دارد؟

همان طور که گفته شد، در طول یک سال مشاغل مختلفی در یک کشور شروع به کار می کنند که تمام آن ها کارآفرینی نیستند.

بعضی از مشاغل ادامه یا شعبه جدید از شغل هایی هستند که قبل تر توسط سایرین تاسیس شده اند که به آن ها کارآفرینی گفته نمی شود. کارآفرینی یک سری ویژگی ها دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

دارا بودن نگرش اقتصادی

کارآفرینی باید با نگرش اقتصادی همراه باشد. در واقع با این دید انجام شود که با کمترین سرمایه در مدت زمانی کوتاه، بیشترین بهره برداری انجام شود. هدف از کارآفرینی رسیدن به سود مالی و پیشرفت مالی است. کارآفرین و افرادی که با او فعالیت می کنند، با هدف ارتقای کسب و کار، آن را تاسیس می کنند که گاهی در یک فضای ناامن با آینده ای نامشخص انجام می شود. اگر کارآفرین به مسائل اقتصادی مسلط نباشد، در کسب و کار ایجاد شده با شکست مواجه می شود.

دارای خلاقیت و نوآوری

شغل ایجاد شده در صورتی کارآفرینی محسوب می شود که در آن خلاقیت و نوآوری وجود داشته باشد. در واقع کارآفرینی نباید ادامه یک ایده از پیش انجام شده باشد و حتی اگر نمونه مشابهی از شغل ایجاد شده وجود داشته باشد، کار جدید باید با تغییرات و خلاقیت هایی همراه باشد. طبیعتا تکنولوژی، منابع و ابزار قابل استفاده برای تاسیس کسب و کارها دائما در حال تغییر هستند. در کارآفرینی باید تلاش کرد که از این منابع، استفاده حداکثری کرد.

سودآور بودن

هدف اصلی از کارآفرینی، کسب سود برای موسس کار و تمام افرادی است که به انجام آن مشغول هستند. بنابراین اگر در ایده هایی که برای کارآفرینی ارائه می شود، کسب سود و درآمد بیشتر در نظر گرفته نشود، کارآفرینی محسوب نمی شود.

دارای ریسک و احتمال شکست

در نهایت یک ویژگی مهم در کارآفرینی احتمال بروز شکست در آن است. گاهی اوقات کار ایجاد شده نتیجه مثبتی به همراه نداشته یا در زمان فرض شده به نتیجه نمی رسد که در این شرایط باید صبر و حوصله داشت و ریسک کرد تا کار به سودآوری و نتیجه گیری برسد.

اگر پیش از شروع کارآفرینی و استارت کار با افرادی که قبلا تجربه کارآفرینی موفق داشته اند مشورت کرد، مشکلات گفته شده در مسیر شروع به کار کمتر شده و احتمال شکست نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. یکی از بهترین افرادی که در حوزه کارآفرینی زنان می توان از نظرات و تجربیات ایشان استفاده کرد، مهندس مرتا جوادی می باشند. زیرا خانم جوادی از برترین کارآفرینان کشور می باشند.

بیشتر بخوانید : کارآفرینی زنان در ایران

مزایای کارآفرینی چیست؟

زمانی که صحبت از ایده برای کارآفرینی و شروع کسب و کار جدید، به خصوص ایده های کارآفرینی زنان می شود، این سوال ایجاد می شود که اصولا چه نیازی به کارآفرینی است و چرا زنان یا مردان به جای کارآفرینی، مشاغلی که از قبل وجود داشته اند را ادامه نمی دهند. برای پاسخ راحت تر به این سوال می توان در مورد مزایای کارآفرینی صحبت کرد، این مزایا به شرح زیر می باشند.

کارآفرینی یک عمل ترغیبی، تشویقی است

یکی از مزایای مهم کارآفرینی، تاثیر تشویقی آن در جامعه است. زمانی که یک کسب و کار جدید ایجاد شده و اشخاصی از آن به کسب درآمد می رسند، سایر افرادی که ترس شروع داشته اند، برای شروع به کار و کنار گذاشتن ترس و نگرانی های خود تشویق می شوند.

ایجاد انگیزه در افرادی که پیشتر در انجام یک کسب و کار جدید شکست خورده اند تا کار خود را ادامه داده یا مجددا شروع به کار کنند، از دیگر مزایای یک کارآفرینی موفق است.

کارآفرینی حس رقابت ایجاد می کند

علاوه بر تشویق و ترغیب افراد برای شروع کسب و کارها و عملی کردن ایده های خود، انجام کارآفرینی توسط یک شخص یا گروه موجب ایجاد حس رقابت در سایر افرادی می شود که به دلیل ترس از شکست، کسب و کار خود را محدود نگه داشته و از گسترش آن خودداری می کنند.

این افراد با مشاهده موفقیت سایر کسب و کارهای نوپا، جرات می کنند که کسب و کار خود را به شیوه های مختلف گسترش داده و ریسک کنند.

کارآفرینی زمینه ساز نوآوری است

بسیاری از ایده های کارآفرینی زنان یا مردان، بر اساس یک ایده از پیش انجام شده که دچار شکست شده یا نتیجه موفقیت آمیزی داشته اند، طراحی شده اند. در واقع یک ایده می تواند جرقه ایده های جدید را در ذهن افراد دیگر ایجاد کند و از این طریق به کارآفرینی های جدیدتر منجر شود.

مشاغل جدید راحت تر ایجاد می شوند

ایجاد مشاغل جدید از طریق کارآفرینی، ساده تر از سایر روش هاست. کسب و کار اولیه معمولا نیاز به نیروی کار زیادی ندارد اما با گسترش آن، نیروی کار نیز افزایش پیدا می کنند که این مسئله باعث ایجاد مشاغل جدید می شود.

بهبود کیفیت زندگی

در نهایت کارآفرینی تاثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارد. در دنیای امروز، کیفیت زندگی وابستگی زیادی به کسب درآمد دارد. کارآفرینی، درآمد را میان زنان و مردان تقسیم می کند و حتی زنان خانه دار نیز می توانند به سادگی از بسیاری از شکل های کارآفرینی استفاده کنند.

برای شروع کارآفرینی، چه مراحلی باید طی شود؟

فرآیند بازاریابی به طور کل با ارائه یک ایده با توجه به شرایط بازار و گردآوری تیمی از متخصصین یا نیروهایی که در زمینه تکامل به ایده کارآمداند، آغاز می شود. سپس ایده در حد ابتدایی اجرا شده و بعد از بررسی احتمالی میزان سود و زیان، وارد نزدیک ترین بازار می شود تا میزان سودآوری آن بررسی شود. ایده هایی که در مدت زمان کوتاه به سود خوبی برسند، برای پیشرفت و ورود در بازارهای بزرگ تر آماده می شوند. مراحل و فرآیند کارآفرینی به شرح زیر هستند.

بررسی بازار

برخلاف تصور بسیاری از افراد که کارآفرینی با ارائه یک ایده و انجام آن آغاز می شود، باید گفت که فرآیند این کار در اولین قدم نیاز به بررسی بازار دارد. در واقع تا زمانی که با نیاز بازار و شرایط روز جامعه آشنا نباشید، امکان ارائه ایده ای مناسب برای کارآفرینی را نخواهید داشت و حتی ممکن است که ایده مورد نظر شما با شکست مواجه شود. همچنین این مسئله که مشتریان در زمان مورد نظر شما برای شروع کسب و کار نیاز به چه چیزی دارند نیز در ایده و … موثر می باشد.

تشکیل تیم

مرحله بعدی در کارآفرینی، تشکیل تیم است. البته بعضی از ایده ها به گونه ای هستند که به صورت تک نفره هم قابل اجرا می باشند و تا زمانی که کسب و کار به پیشرفت نرسد، نیازی به تیم کاری نیست. اما به طور کلی تحقیقات نشاندهنده این است که کسب و کارهایی که به صورت تیمی شروع به کار می کنند، موفق تر از کسب و کارهای تک موسس عمل می کنند. تیم کاری می تواند تشکیل شده از متخصصین مختلف در حوزه ایده مورد نظر باشد یا افرادی باشند که کار را از مسئولیت موسس، کم می کنند.

ارائه ایده

در قدم بعدی باید ایده اولیه کسب و کار را ارائه کرد. ایده تقریبا مهم ترین بخش در کارآفرینی است که ممکن است تا انتهای مسیر و شروع کسب و کار ثابت بوده یا با ادامه مراحل کارآفرینی، تغییراتی در آن ایجاد شود. ایده باید در چند مرحله بررسی شود و در هر بررسی، واکنش احتمالی بازار نسبت به آن مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت، کسب و کار به موفقیت برسد. بهتر است در ارائه ایده خلاقیت داشت و از نظرات تیم در این زمینه استفاده کرد.

طرح اولیه

بعد از این که اعضای یک تیم یا موسس کار، بر سر ایده به توافق رسیدند، باید بیزینس مدل یا طرح اولیه کار اجرا شود. بیزینس مدل در واقع یک مدل یا پلن اولیه از طرحی است که ایده آن داده شده است و با استفاده از آن، عملی بودن یا نبودن ایده بررسی می شود. طبیعتا طرح اولیه کارآفرینی روی کاغذ پیاده می شود و در نتایج کاغذی، نباید هیچ مشکلی وجود داشته باشد تا شانس موفقیت در عمل نیز افزایش پیدا کند.

جذب سرمایه

شروع کسب و کار نیاز به سرمایه دارد و بعد از بررسی موفقیت آمیز طرح اولیه، باید برای تامین آن تلاش کرد. البته بیشتر کارآفرینان، کسب و کار خود را با سرمایه شخصی یا کمک از خانواده راه اندازی می کنند اما این امکان هم وجود دارد که با وام گرفتن، جذب سرمایه گذار و … کسب و کار را آغاز کرد.

البته بسته به اطلاعات اولیه کارآفرین و هدف او، ممکن است که مراحل متفاوت باشد. مثلا یک کارآفرین ممکن است در ابتدای کار به تنهایی ایده خود را به بازار عرضه کند. بهترین کار برای کارآفرینی موفق و بهترین استفاده از شرایط، مشورت با افراد حرفه ای و آشنا به امور است. یکی از بهترین گزینه ها برای کسب ایده های نو برای کارآفرینی، خانم مهندس مرتا جوادی هستند. خانم مهندس جوادی، از برترین کارآفرینان کشور می باشند.

آیا زنان نیز می توانند کارآفرینی کنند؟

آیا زنان نیز می ‌توانند کارآفرینی کنند؟
آیا زنان نیز می ‌توانند کارآفرینی کنند؟

یکی از مسائل مهم در حوزه کارآفرینی، کارآفرینی زنان است. شاید اگر چند سال پیش این سوال مطرح می شد که آیا زنان نیز می توانند کارآفرینی کنند و در کسب و کار ابداعی خود موفق باشند یا نه، امکان پاسخ دقیق و مثبتی به آن نبود. اما امروزه با پیشرفت های زیاد زنان در تمام حوزه های اجتماعی، اقتصادی و … ورود و موفقیت آن ها در حوزه کارآفرینی هم امری کاملا طبیعی است.

امروزه بیشتر زنان، با ارائه و استفاده از ایده های کارآفرینی زنان، هم برای خود و هم برای گروه زیادی از زنان دیگر، فرصت شغلی و کسب درآمد ایجاد می کنند. خانم مهندس جوادی، از برترین کارآفرینان کشور می باشند که در زمینه کسب و کار خود، از موفق ترین زنان ایرانی می باشند.

بیشتر بخوانید : کارآفرینی چیست؟

شرایط برای ایده های کارآفرینی زنان

با وجود پیشرفت های زیادی که در سطح فرهنگی جوامع به وجود آمده است، هنوز هم بسیاری از گروه های اجتماعی در زمینه مسائل مختلف مانند ایجاد کسب و کار و … با تبعیض مواجه می شوند که زنان یکی از این گروه ها هستند. در جامعه امروزی، نقش زنان بر هیچ کس پوشیده نیست و به خصوص در سال های اخیر، زنان نقش پررنگی در رشد جامعه در موارد مختلف داشته اند که یکی از آن ها کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای جدید است.

خوشبختانه در کشور ما امکانات زیادی به زنانی که قصد کارآفرینی و شروع کسب و کار را دارند، داده می شود. وام های مختلف، زمینه سازی برای شروع راحت تر کسب و کار و آموزش به زنان برای شروع کسب و کار از جمله خدماتی است که در اختیار زنان کارآفرین در ایران قرار می گیرد.

در شرایط فعلی کشور ما که زنان نیز مانند مردان در حوزه های اقتصادی فعالیت می کنند و در وضعیت مالی خانواده تاثیرگذار هستند، وجود کارآفرینان در حوزه زنان به خصوص برای ورود زنان روستایی و ساکن در شهرستان های کوچک تر به حوزه های اقتصادی، الزامی می باشد. یکی از بهترین افرادی که در زمینه کارآفرینی زنان فعالیت کرده و برای پیدا کردن ایده های مناسب کارآفرینی می توان از تجربیات ایشان استفاده کرد، مهندس مرتا جوادی می باشند.

چه مسائلی نیاز زنان به کارآفرینی را بیشتر می کند؟

یکی دیگر از سوالاتی که در زمینه کارآفرینی زنان ایجاد می شود، این است که اصولا چه نیازی به کارآفرینی زنان وجود دارد. در پاسخ به این سوال، مسائل مختلفی را می توان مطرح کرد.

به عنوان مثال، شرایط زنان در انجام کسب و کارهای دیگر و سود آن ها از انجام سایر مشاغل یا تمایل زنان در بیشتر فرهنگ ها به همکاری با هم جنس خود و …، در مورد این مسائل در زیر توضیح داده شده است.

شرایط زنان در سایر مشاغل

متاسفانه زنان در سایر مشاغل شرایط خوبی ندارند. در بیشتر مشاغل، با وجود ساعت و حجم کاری یکسان، حقوق و مزایای دریافتی زنان کمتر از مردان است که این مشکل به خصوص در مشاغل خصوصی بیشتر مشاهده می شود. همچنین فرصت اشتغال در مشاغل دولتی برای کسب درآمد هم اندازه مردان، تنها برای زنان ساکن در شهرها، به خصوص شهرهای بزرگ وجود دارد که این مسئله نیز از دیگر موانع اشتغال زنان است که نیاز به کارآفرینی را برای آن ها بیشتر می کند.

علاقه به فعالیت با هم جنس در زنان روستایی و …

هر چند امروزه فرصت کار برای زنان به اندازه مردان هم وجود دارد و در سخت ترین مشاغل نیز زنان می توانند همگام و هم اندازه مردان به فعالیت بپردازند، اما هنوز هم این امکان در روستاها بسیار کم است. فرهنگ و تربیت خاص در بیشتر روستاها این امکان را به زنان نمی دهد که در مشاغلی که کارفرمای مرد دارند، مشغول به کار شوند. این مسئله باعث می شود که نیاز به کارآفرینان زن و تشکیل مشاغلی که کارفرمای زن داشته باشند، بیشتر از قبل احساس شود.

توانایی متفاوت زنان با مردان

دیگر موردی که نیاز ورود زنان به حوزه کارآفرینی را بیشتر می کند، تفاوت توانایی های زنان با مردان و نیاز به این تفاوت ها در کسب و کارهای مختلف است. همان طور که آقایان در بعضی از مشاغل بهتر عمل می کنند، بعضی از کسب و کارها نیز در صورتی به موفقیت می رسند که توسط زنان تاسیس و اداره شده باشند. یکی از بهترین و موفق ترین الگوها برای شروع کارآفرینی زنان، چه در زمینه پیدا کردن ایده های کارآفرینی زنان و چه برای اجرایی کردن آن ها، خانم مهندس مرتا جوادی می باشند.

مزایای کارآفرینی زنان چیست؟

مزایای کارآفرینی زنان چیست؟
مزایای کارآفرینی زنان چیست؟

همان طور که گفته شد، در دنیای امروز، توجه به زنان و نقش آن ها در اقتصاد و … چندین برابر شده است. امروزه زن ها نیز مانند مردان در جایگاه های مختلف اجتماعی حضور دارند و بسیاری از مشاغلی که پیش از این انجام آن ها برای زنان ممنوع یا نامناسب بود، قابل انجام می باشد.

زنان هم مانند مردان می توانند رهبری یک شرکت یا کسب و کار کوچک و بزرگ را به عهده بگیرند و با استفاده از ایده های کارآفرینی زنان به تاسیس کسب و کارهای مختلف مشغول شوند. ورود زنان به حوزه کارآفرینی مزایای زیادی دارد.

بیشتر بخوانید : کارآفرینی در کشور آلمان

فضای تیمی و رقابتی بهتر

یکی از مزایای کارآفرینی زنان، حضور بهتر آن ها در کار تیمی و توجه بیشتر به حس رقابت در آن هاست. از زمان های قدیم، نمونه های زیادی از همکاری زنان با یکدیگر را می توان مشاهده کرد که ساده ترین مثال آن کمک به یکدیگر در رسیدگی به مهمانی ها و مجالس است.

این مسئله طبیعتا در فضای کاری هم وجود دارد و بیشتر از فضای رقابتی، فضای دوستانه و همکاری در تیم های زنانه مشاهده می شود.

توسعه فرهنگی

با افزایش تعداد زنان کارآفرین، فرهنگ این کار و ورود زنان به مشاغل مختلف در جامعه توسعه پیدا می کند. امروزه بسیاری از خانواده ها تنها با کار کردن مرد نمی توانند نیازهای روزمره خود را تامین کنند و زنان زیادی وجود دارند که از دانش و توانایی انجام کارهای مختلف برخوردار هستند اما به دلیل دید نامناسب به کار کردن زنان، نمی توانند از توانایی های خود استفاده کنند.

درک متفاوت شرایط

مزیت دیگر کارآفرینی زنان، درک متفاوت آن ها از شرایط جامعه است. طبیعتا زنان بیشتر از مردان از مشکلات زنان شاغل و … هماهنگی کار بیرون و داخل خانه مطلع هستند و زمانی که یک زن در جایگاه کارآفرین به ایجاد کسب و کار مشغول می شود، ارتباط بهتر و بیشتری با نیروهای خود می گیرد. از نمونه های موفق کارآفرینی زنان در کشور ما می توان مهندس مرتا جوادی را نام برد که جزو کارآفرینان نمونه نیز هستند.

بهترین ایده های کارآفرینی زنان با هزینه اندک چیست؟

یکی از نگرانی هایی که باعث می شود زنان با داشتن ایده های خوب وارد حوزه کسب و کار نشده و به سمت کارآفرینی نیایند، عدم سرمایه و ترس از هزینه بالای ایجاد شغل است.

طبیعتا تمام افراد توانایی جذب سرمایه گذار یا دریافت وام بانکی را ندارند و نبود سرمایه باعث از بین رفتن بسیاری از ایده های کارآفرینی زنان می شود. البته این تفکر چندان اشتباه نیست اما مشاغل زیادی هم وجود دارند که می توان آن ها را با هزینه بسیار کم شروع کرد.

کارآفرینی در منزل، کم هزینه و در دسترس

اگر جزو زنان علاقه مند به کارآفرینی هستید و از هزینه های سرسام آور این کار نگران هستید، می توانید کارآفرینی را با مشاغل خانگی ایجاد کنید.

ایده های کارآفرینی زنان برای شروع یک کسب و کار کم هزینه در منزل بسیار زیاد است و بعضی از این ایده ها حتی نیازی به سرمایه اولیه ندارند.

به عنوان مثال می توان با تزئین غذایی که به صورت روزانه برای اعضای خانواده پخته می شود و کمی سلیقه در چیدمان سفره، مشاغلی مانند سفره آرایی را شروع کرد یا با یادگیری دستورپخت غذاهای مختلف، به آموزش آشپزی در شبکه های اجتماعی مشغول شد و غذای آماده شده را در خانه مصرف کرد.

پرورش گیاه

پرورش گیاه، به خصوص گیاهانی مانند قارچ و کاکتوس که علاوه بر نیاز به فضای کم برای پرورش، به سادگی هم تکثیر و خرید لوازم اولیه برای پرورش آن ها نیاز به هزینه چندانی ندارد. از دیگر ایده های مناسب برای کارآفرینی که در خانه هم قابل انجام است.

خیاطی، عروسک سازی، شمع سازی و … از دیگر ایده های کارآفرینی زنان هستند که می توان در ابتدا آن ها را با هزینه کم شروع کرد و به مرور و با افزایش مشتریان، میزان آن را گسترش داد.

این مشاغل در شروع، به تنهایی هم قابل انجام هستند و بعد از رونق گیری و به سود رسیدن، می توان به تعداد نیروها برای انجام آن ها اضافه کرد و به دنبال آن تعداد مشتریان را هم افزایش داد.

مناسب ترین ایده های کارآفرینی زنان که نیاز به صرف سرمایه بیشتر دارند، کدامند؟

تمام ایده های کارآفرینی زنان کم هزینه نیستند. بعضی ایده ها نیاز به هزینه بیشتر و داشتن سرمایه دارند.

برای اجرای این ایده ها می توان در ابتدا تیمی تشکیل داد و هزینه ها را بین اعضای تیم تقسیم کرد یا پیش از شروع، به دنبال جذب سرمایه گذار بود. بعضی از ایده های مناسبی که با صرف سرمایه می توانند به درآمدزایی زنان کمک کنند، به شرح زیر هستند.

ایده های مناسب کارآفرینی زنان با صرف هزینه

راه اندازی یک فروشگاه یا کارگاه تولیدی یکی از ایده های خوب برای کارآفرینی زنان است که انجام آن ها نیاز به سرمایه اولیه دارد.

به عنوان مثال زنانی که در تولید یک محصول حرفه ای و با استفاده از مهارت خود به تنهایی کسب درآمد می کنند. این امکان که با ارتقای کسب و کار و تاسیس یک کارگاه تولیدی، علاوه بر افزایش درآمد خود، حرفه ای که در آن مهارت دارند را به سایرین نیز آموزش داده و به درآمدزایی دیگر افراد هم کمک کنند.

طبیعتا تاسیس یک کارگاه تولیدی نیاز به صرف هزینه هایی مانند استخدام نیروی کار، اجاره محل، خرید ابزار کار به میزان بیشتر و … دارد که برای آن ها می توان از وام کارآفرینی یا جذب سرمایه گذار استفاده کرد.

تاسیس مرکز آموزشی، باشگاه ورزشی، شرکت های حوزه دیجیتال و انجام فعالیت هایی مانند عکاسی و … از دیگر ایده هایی هستند که برای کارآفرینی زنان کاربردی بوده و با انجام آن ها می توان به درآمدزایی گروهی از افراد کمک کرد.

در مسیر اجرایی کردن ایده های کارآفرینی به خصوص ایده هایی که نیاز به صرف سرمایه دارند، احتمال شکست وجود دارد. با الگو قرار دادن افرادی مانند خانم مهندس مرتا جوادی که از کارآفرینان نمونه هستند، می توان به ترس از شکست غلبه کرد.

در ارائه ایده های کارآفرینی زنان، باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بعضی از ایده های کارآفرینی زنان در دو بخش قبل معرفی شدند. اما ایده های گفته شده مناسب تمام افراد نیستند. ممکن است گروهی از زنان با استفاده از آن ها شکست خورده و اندک سرمایه خود را هم از دست دهند. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است در زمان ارائه ایده برای کارآفرینی و پیدا کردن روشی مناسب برای کسب درآمد، چند نکته مهم را در نظر گرفت.

نکات مهم برای پیدا کردن ایده های کارآفرینی زنان

باید پیش از فکر کردن در مورد ایده، چند نکته را بررسی کرد که اولین آن، هدف از برپایی کسب و کار است. با این کار، تا حد زیادی می توان در ارائه ایده بهتر عمل کرد. مثلا افرادی که با هدف کسب درآمد شخصی قصد برپایی کسب و کار را دارند، می توانند از ایده هایی استفاده کنند

که با گسترش آن ها و افزایش تعداد مشتریان، نیاز به تیمی پرتعداد نباشد. افرادی که به دنبال ایجاد فضایی برای کسب درآمد تعدادی از زنان هستند. از همان ابتدا باید به سراغ ایده هایی بروند که جای گسترش زیادی دارند. بررسی علائق و استعدادها در ارائه ایده اهمیت زیادی دارد. در واقع در مورد ایده های شروع کسب و کار، تنها نباید به مسئله کسب درآمد توجه کرد.

گاهی اوقات یک ایده که به آن علاقه دارید و دیگران نمی توانند در آن کسب درآمد کنند، برای شما سودآوری زیادی خواهد داشت. میزان علاقه به یادگیری نکات جدید و حضور در اجتماع هم از مسائل موثر در ارائه ایده های کارآفرینی است. بعضی از زنان علاقه ای به انجام کار بیرون از خانه ندارند. این افراد باید ایده هایی را برای کارآفرینی استفاده کنند که در منزل قابل انجام بوده و برای آن ها درآمد ایجاد کند.

مهم ترین مانع در مسیر کارآفرینی زنان چیست؟

با پیشرفت های اقتصادی و فرهنگی زیاد، هنوز هم بسیاری از ایده های کارآفرینی زنان با شکست مواجه می شوند و با وجود زنان موفق در حوزه کارآفرینی مانند خانم مرتا جوادی و … تعداد مردان موفق در این امر بیشتر است. این مسئله به دلیل تصوراتی است که از کارآفرینی زنان وجود دارد و مانع پیشرفت و نتیجه گیری آن ها می شود. زنان هم می توانند مانند مردان در امر کارآفرینی موفق عمل کنند به شرطی که تصورات اشتباه خود در زمینه های زیر را تغییر دهند:

بیشتر بخوانید  : کارآفرینی در کشور آلمان

موانع کارآفرینی زنان

زمانی که صحبت از کارآفرینی زنان می شود، بیشتر افراد تصور می کنند که بدون پول یا داشتن حامی مالی نمی توانند در این زمینه موفق باشند. در بخش های قبل، مشاغلی را معرفی کردیم که انجام آن ها نیاز به هزینه چندانی ندارند و تعداد این مشاغل کم نیست.

تنها کافیست که با شناسایی شغل مورد علاقه خود و ایجاد تغییرات متناسب با شرایط خود در آن، کسب و کار را شروع کرد. نداشتن تجربه کاری به خصوص در زنانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند و جزو زنان خانه دار محسوب می شوند، یکی دیگر از مسائلی است که مانع ورود آن ها به کارآفرینی می شود.

در مورد این تصور اشتباه باید به این مسئله توجه کرد که تا زمانی که کاری شروع نشود. تجربه ای هم کسب نخواهد شد. تنها ممکن است که در ابتدای شروع به کار، احتمال شکست بالا باشد. که این مسئله هم خود باعث کسب تجربه می شود. عدم امکان اجرای ایده ها بدون وجود شریک یا الزام به داشتن یک محیط مجزا برای کسب و کار از دیگر تصورات اشتباهی است که مانع کارآفرینی زنان می شود. بسیاری از کارآفرینان موفق، از یک اتاق کوچک در منزل خود شروع به کار کرده اند.

بهره برداری از ایده های کارآفرینی زنان و سودآوری آن ها چقدر زمان می برد؟

یکی از سوالات اشتباه اما رایج در زمینه کارآفرینی که در زمان ارائه ایده های کارآفرینی زنان و حتی مردان پرسیده می شود. زمان نتیجه گیری از ایده و به سود دهی کسب و کار است. نه فقط در مورد کارآفرینی، بلکه در مورد بیشتر کسب و کارهای دیگر هم به طور دقیق، زمانی را برای سوددهی دلخواه مشخص کرد. این مسئله تنها در استخدام دولتی یا غیر دولتی با حقوق ثابت قابل تعیین است. فرد می داند که در انتهای ماه، چه میزان درآمد خواهد داشت.

کارآفرینی علاوه بر علاقه و پشتکار، نیاز به صبر و تحمل دارد

کارآفرینی علاوه بر علاقه و پشتکار، نیاز به صبر و تحمل دارد. افرادی در آن موفق هستند که با صبر زیاد، تمام موانع کسب و کار خود را پشت سر بگذارند. گاهی اوقات یک کارآفرین ناچار می شود که تا مدت ها هزینه های تولید محصول یا ادامه کسب و کار را به طور شخصی پرداخت کند. سودی از انجام کار حاصل نمی شود. اما به طور ناگهانی با بستن یک قرارداد، تمام ضرر ایجاد شده در ماه های قبلی جبران می شود.

البته امروزه ابزارهای زیادی وجود دارند که شناسایی بازار را ساده تر می کنند. با استفاده از آن ها، تا حدی احتمال شکست را کاهش و زمان نتیجه گیری از کسب و کار را تخمین زد. با این حال این موضوع به پشتکار فرد، میزان تلاش او، نحوه تبلیغ و مشتری یابی و … هم بستگی دارد. یک کسب و کار مشابه ممکن است برای یک کارآفرین در مدت زمان 6 ماه و برای کارآفرینی دیگر، بعد از یک سال سودآوری داشته باشد.

چه مسائلی در کارآفرینی موفق زنان تاثیرگذار هستند؟

اگر جزو زنانی هستید که با ایده های مختلف، قصد کارآفرینی و شروع یک کسب و کار را دارید. باید نکاتی را در کار خود رعایت کنید. تا موفقیت شما حتمی و زودتر از چیزی که انتظار دارید، به سود و بهره برداری از کسب و کار برسید. بعضی از مسائلی که در کارآفرینی موفق زنان تاثیرگذار است، به شرح زیر می باشند.

مسائل موثر در موفقیت بیشتر کارآفرینی زنان

مسائل موثر در موفقیت بیشتر کارآفرینی زنان
مسائل موثر در موفقیت بیشتر کارآفرینی زنان

انجام کارهایی که به آن علاقه دارید، یکی از مسائلی است که تاثیر زیادی در موفقیت آمیز بودن ایده های شما برای کارآفرینی دارد. بنابراین بهتر است که کارهایی که به آن علاقه ندارید را شروع نکنید. داشتن پشتکار و ریسک پذیری هم در نتیجه گیری از مشاغلی که شروع می کنید، تاثیرگذار است. گاهی اوقات افراد، شغل خود را دقیقا زمانی ترک می کنند که یک قدم با موفقیت فاصله دارند.

بهتر است تا حد امکان کسب و کار را بدون دریافت وام شروع کرد. دریافت وام از همان ابتدا نیاز به بازپرداخت دارد. اگر شغل انتخابی به گونه ای باشد که تا چند ماه درآمدزایی نداشته باشد. اقساط وام باید از پس انداز شخصی کارآفرین پرداخت شود که مشکل ساز است. افزایش دانش و اطلاعات در مورد شغل انتخابی و وضعیت بازار، به پیشرفت سریع تر کارآفرین و موفقیت آن کسب و کار کمک می کند.

برای دریافت بهترین ایده ها در زمینه ایده های کارآفرینی زنان، چه مسائلی کمک کننده هستند؟

تصور بسیاری از افراد در مورد کارآفرینی این است که بدون ایده می توان در این امر موفق بود. که البته تصور اشتباهی نیست. اما به شرطی که با افزایش دانش و اطلاعات، ذهن خود را برای ارائه ایده در طول مسیر آماده کرد. استفاده از تجربیات زنان موفق و کارآفرینان نمونه مانند خانم مهندس مرتا جوادی و مطالعه منابع به روز، از دیگر مسائلی هستند که پیدا کردن ایده برای شروع کارآفرینی را ساده تر می کنند. بررسی همزمان چند ایده و مشاوره با افراد ماهر در این زمینه هم برای این کار کمک کننده است.

در پایان توصیه می کنیم با موضوع کارآفرینی در عمان آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *