کارآفرینی زنان در ایران

کارآفرینی زنان در ایران

فهرست مطالب

در این مقاله موضوع کارآفرینی زنان در ایران را مورد بررسی قرار می دهیم. همراه ما بمانید. مقوله کارآفرین پدیده ای است که بیشتر حالت و وجهه مردانه به خود گرفته است. هرچند در سال های اخیر، حضور و موفقیت بانوانی مثل مهندس مرتا جوادی، کارآفرین برتر کشور، قاعده را بر هم زده است، ولی هنوز هم تعداد آقایان در این حوزه بسیار بیشتر از زنان است. اما چرا؟

چه موانعی برا یزنان وجود دارد؟ وضعیت زنان در کارآفرینی و در کل جهان به چه صورت است؟ چه ویژگی هایی باعث می شود تا افرادی مثل خانم مرتا جوادی با وجود مشکلات متعدد به موفقیت برسند؟ ما در مقاله کارآفرینی زنان در ایران به این پرسش ها پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:
  • تعریف کارآفرین؛ کارآفرین به چه معناست؟
  • عوامل کلیدی کارآفرینی
  • مزایای فرآیند کارآفرینی چیست؟
  • کارآفرینان موفق باید چه ویژگی‌ هایی داشته باشند؟
  • اهمیت کارآفرینی چیست؟
  • موانع کارآفرینی در ایران چیست؟
  • روز ملی کارآفرینی در ایران
  • محدودیت‌های پیش روی زنان کارآفرین در کشورهای در حال توسعه
  • عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی زنان
  • نیاز به آموزش کارآفرینی زنان در ایران
  • چالش های کارآفرینی زنان در ایران
  • ویژگی کارآفرینان زن موفق
  • تجربه های چند بانوی کارآفرین
  • جمع بندی

 

تعریف کارآفرین؛ کارآفرین به چه معناست؟

کلمه کارآفرین از کلمه Entrepreneur گرفته شده است که در اصل از فرانسوی به زبان های دیگر آمده است. انگلیسی ها از اصطلاحات متعهد و صاحب کسب و کار برای توصیف یک کارآفرین استفاده می کردند. به گفته آن ها، کارآفرین کسی است که متعهد به سازماندهی، مدیریت و پذیرفتن خطرات فعالیت اقتصادی است. کارآفرین فردی است که دارای نوآوری خاصی است. این نوآوری می تواند در معرفی یک محصول جدید یا معرفی یک خدمت جدید و یا در طراحی یک فرآیند جدید یا نوآوری در رضایت مشتری و … باشد.

در واقع کارآفرینان، تغییر را به عنوان یک عامل تعیین کننده می بینند

در واقع کارآفرینان، تغییر را به عنوان یک عامل تعیین کننده می بینند. ارزش ها را تغییر داده و ماهیت خود را تغییر می دهند. آن ها از قدرت ریسک خود برای تحقق این ایده استفاده می کنند. آن ها تصمیمات درستی می گیرند و بنابراین هرکسی که در ای زمینه تصمیم درستی بگیرد، کارآفرین محسوب می شود. کارآفرین همیشه اصول مدیریت مالی را می داند و سعی می کند تا با آموزش حسابداری، دانش خود را در این زمینه ارتقا دهد.

کارآفرین نیروی محرکه و موتور توسعه اقتصادی است. نوآوری ویژگی بارز یک کارآفرین است. آن ها همچنین معتقدند که هنگام تعریف کارآفرینی، این کسی است که از هیچ، چشم انداز ارزشمندی ایجاد می کند.

عوامل کلیدی کارآفرینی

شش عامل اصلی در مورد کارآفرینی وجود دارد:

  • هدف را بدانید.
  • داشتن افق
  • استفاده از خلاقیت ذهنی
  • سوسیالیسم و ​​ارتباطات اجتماعی
  • شجاعت، ابتکار، امید و ریسک

مزایای فرآیند کارآفرینی چیست؟

  • افراد را برای سرمایه گذاری ترغیب می کند.
  • حس رقابت را تحریک می کند.
  • عامل تغییر و نوآوری است.
  • فرصت های شغلی ایجاد می کند.
  • کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.
  • منجر به توزیع صحیح درآمد می شود.

با توجه به این نگرانی ‌ها، همه سرمایه‌ گذاری ‌ها در جهان امروز در تلاش برای شناسایی و جذب متفکران صنعتی است. زیرا دنیای امروز، دنیای علم و فناوری است و ارزش اصلی تولید در ذهن انسان نهفته است.

کارآفرینان موفق باید چه ویژگی‌ هایی داشته باشند؟

کارآفرینان موفق همگی مترقی، سختکوش، متعهد، هدفمند، خلاق، جسور، ریسک پذیر، انعطاف پذیر، انتقادی، آینده نگر، پرانرژی، نوآور و مشتاق هستند. به سرعت درک کاملی از بازار فعلی، بازارهای هدف و فرصت های جدید دارند. آن ها می دانند که توانایی مذاکره و برقراری ارتباط قوی چقدر مهم است. اعتماد به نفس و مهارت های برنامه ریزی بسیار بالایی دارند، توانایی مدیریت پول را دارند و محیط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فعلی، سیستم های حقوقی جوامع و امنیت آن ها را می شناسند.

این می تواند فراتر از بهره گیری از فرصت های موجود برای ایجاد مسیرهای جدید برای بهبود تجارت و اقتصاد باشد. این افراد نقش های حیاتی در اقتصاد دارند و در عین حال با چالش های خاصی مواجه می شوند که نیازمند مدیریت موثر است.

اهمیت کارآفرینی چیست؟

اقتصاد رابطه زیادی با کارآفرینی دارد، به این معنی که در بین افزایش کیفیت و اوضاع اقتصادی یک منطقه با مقدار کنش های کارآفرینان آن، رابطه دو طرفه ای وجود دارد که البته نه تنها بعد اقتصادی، بلکه بر ابعاد اجتماعی و ابعاد سیاسی کارآفرینی، اولین و حیاتی ترین عامل ایجاد و معرفی مشاغل جدید، معرفی خلاقیت و نوآوری در کسب و کارهای موجود،

تشویق سرمایه گذاران به پذیرش ریسک و ورود به عرصه های جدید کسب و کار، شناسایی و ایجاد بازارهای هدف جدید و جلوگیری از هدر رفتن منابع و سرمایه های موجود است. کارآفرینی همچنین نقش مهمی در بهبود شرایط عمومی جوامع و ساکنان آن دارد و منجر به کشف، رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته در امور مختلف می شود و در نتیجه راه را برای موفقیت های شغلی، مالی، اجتماعی و فردی هموار می کند.

موانع کارآفرینی در ایران چیست؟

با این که مزیت های زیاد کارآفرینی بر خیلی ها پوشیده نیست، اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و نتوانسته است تا همه مزایای خود را در اختیار جوامع قرار دهد. از ضعف تحصیلی گرفته تا عدم اعتماد به نفس و انگیزه برای شروع، نداشتن الگوها و حامیان کافی، نگرش نادرست نسبت به پول، ترس از شکست، تورم، سرکوب استعداد و خلاقیت، عدم آگاهی و دانش، فقدان قوانین و مقررات دولتی، نبود زیرساخت های لازم، مسائل بیمه ای و مالیاتی و مانند آن، یکی از مهمترین موانع کارآفرینی است.

اگرچه کارآفرینی همه ابعاد اقتصادی، تجاری، آموزشی، صنعتی و فناوری را در بر می گیرد، اما جامعه امروز ایران دید صحیح و کاملی از آن و همچنین فراهم آوردن شرایط بهبود و شکوفایی ندارد.

معنای دقیق و کارکرد صحیح این واژه در ایران هنوز مشخص نشده است

از سوی دیگر معنای دقیق و کارکرد صحیح این واژه در ایران هنوز مشخص نشده است و به نظر می رسد که برای هر فرد یا متخصصی معنای متفاوتی داشته باشد. علاوه بر این، کمبود شدید ایده و خلاقیت در بسیاری از شرکت ها، سازمان ها و شرکت های ایرانی، تسلط دولت بزرگ بر اکثر سازمان ها و تمایل شدید مردم ایران برای ورود به مشاغل دولتی به منظور تامین آینده و ساختار آموزشی کشور که بیشتر جنبه نظری دارد، در عمل هنوز هیچ کارآفرینی، راه پرپیچ و خمی ندارد.

روز ملی کارآفرینی در ایران

در سراسر جهان برای افزایش آگاهی در مورد کارآفرینی، نوآوری و رهبری، ارائه ایده ها، حمایت و کمک به همه بنیانگذاران، مدیران، تولید کنندگان، پیمانکاران، صنعتگران، مبتکران، مدیران و طراحان که در مسیر کسب و کار قدم گذاشته اند، و همچنین به اشتراک گذاشتن خدمات این قشر، روزی تعیین شده است.

در ایران روز 12 اردیبهشت به عنوان روز کارآفرینی تعیین شده است که فرصت بسیار خوبی برای ارتقای کارآفرینی و اهداف این کشور است. این روز با روز جهانی کارآفرینی یعنی 26 آبان که مناسبت ویژه تقویم ملی ایران است، تفاوت دارد.

محدودیت‌های پیش روی زنان کارآفرین در کشورهای در حال توسعه

پیش از این که به مبحث کارآفرینی زنان در ایران بپردازیم، می خواهیم ببینیم که وضعیت این قشر در کشورهای در حال توسعه به چه شکل است. برخی از این موارد را در این بخش مرور خواهیم کرد و سپس در ادامه مقاله “کارآفرینی زنان در ایران” به چالش های این قشر به صورت اختصاصی در کشور خودمان خواهیم پرداخت.

تبعیض جنسیتی

کارآفرینی یک اصطلاح مردانه است. زنان در راه اندازی کسب و کار با مشکلاتی روبرو هستند و با تبعیض آشکار و پنهان روبرو هستند. شکاف دستمزد بزرگی بین زن و مرد وجود دارد و جامعه، ارزش بسیار کمتری برای زنان مستقل قائل است. خانم ها نسبت به آقایان کمتر به دنبال کارآفرینی هستند چرا که با وظایفی که جوامع سنتی برایشان تعریف کرده اند مانند مادری و ازدواج، در تضاد است.

در کشورهایی که فرهنگ مرد سالاری دارند و بازارهای کاری که در خدمت مردان است، موانع رویاپردازی و پیشرفت زنان در کارآفرینی دیده می ‌شود.

برای مثال، زنان لبنانی در راه ‌اندازی کسب ‌و کار با چالش‌هایی مواجه هستند

برای مثال، زنان لبنانی در راه ‌اندازی کسب ‌و کار با چالش‌هایی مواجه هستند. چون فرهنگ و نگرش جامعه شان با این موضوع مخالفت می کنند و چنین مانعی ایجاد می نماید. برای مثال، زنان لبنانی به دلیل مقاومت اعضای خانواده‌ شان در راه ‌اندازی کسب ‌و کار با چالش‌هایی مواجه هستند. در عربستان سعودی، اگرچه کشوری توسعه یافته است، اما همچنان یک جامعه سنتی مرد سالار است.

با توجه به موقعیت مکانی خود، زنان سعودی خود را در موقعیت نادرستی می یابند تا با واقعیت های تجاری و در عین حال احترام به حساسیت های اجتماعی برخورد کنند. حتی خانم مهندس مرتا جوادی که برترین کارآفرین کشور هستند نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده اند.

تضاد بین کار و خانواده

زنان دائماً در تلاش هستند تا انتظارات اجتماعی خود را با جاه طلبی های خود متعادل کنند. استرس را تجربه می کنند و اغلب بار سنگینی را بین مدیریت شغل و خانواده خود احساس می کنند. زنان نیز به عنوان مراقبان اصلی فرزندان خود، برای انجام مسئولیت های «زنانه» خود تحت فشار هستند. در حالی که هنوز در زندگی آرمان های مردسالارانه، یک بانوی خانه دار «همسر خوبی» است.

به عنوان مثال، در امارات متحده عربی، زنان می توانند کار کنند، اما اگر شغلشان با نقش های سنتی شان مغایرت داشته باشد، کار را ترک می کنند. زنان حتی پس از انجام مسئولیت های سنتی خود، کمتر به نیروی کار ملحق می شوند.

محدودیت های مالی

تحقیقات نشان می دهد که دستیابی به منابع مالی، یکی از محدودیت های عمده پیش روی بانوان کارآفرین در این کشورها است. این تا اندازه ای به علت خطرات بالایی است که این افراد را تهدید می کند. اطلاعات متناقض، فقدان پیشینه اعتباری و وثیقه کم، اخذ وام را برای همه به خصوص بانوان سخت می کند. بازارهای عمومی در حال ظهور فرصت های کارآفرینی را محدود می کند.

فقدان گزینه های دیگر مانند سرمایه گذاری، سهام خصوصی و اعتبارات خرد، وضعیت مالی را بدتر می کند

فقدان گزینه های دیگر مانند سرمایه گذاری، سهام خصوصی و اعتبارات خرد، وضعیت مالی را بدتر می کند. وام دهندگان فرصت طلب با در نظر گرفتن نرخ های بهره بالا و کلاهبرداری از کارآفرینان، آن ها را استثمار می کنند.

  • زنان کارآفرین معمولاً به دلیل سابقه اعتباری ضعیف به دلیل تجربه کاری متناقض و پس‌انداز ناکافی، در تأمین سرمایه با مشکل بیشتری مواجه هستند.
  • بانوان کارآفرین اکثرا به علت پیشینه اعتباری نه چندان قوی به سبب تجربه کاری ضعیف و پس‌انداز کم، در بیشتر کردن بودجه خود با موانعی روبرو می شوند.
  • برنامه‌ های دولتی که وظیفه مرتبط کردن امور مالی به مشاغل را دارند، به نفع شرکت‌ های مردانه است و فرصت‌ های کمی برای زنان باقی می‌ گذارد.
  • بانوان در کشورهای این چنینی اکثرا به این مقوله به عنوان راهی برای رهایی از بیکاری و فقر نگاه می کنند و چاره ای جز آن در پیش روی خود نمی بینند.

هزینه‌های راه‌ اندازی در کشورهای در حال توسعه بالاست

هزینه‌های راه‌ اندازی در کشورهای در حال توسعه بالاست که منعکس کننده دشواری انجام کار به دلیل عدم حمایت از سوی نهادهای قوی و یک محیط نظارتی پیچیده و اغلب ناپایدار است. زنان به ثروت و درآمد محدود خود وابسته هستند که توانایی آن ها را برای رشد و تنوع بخشیدن به فعالیت های اقتصادی آن ها محدود می کند.

موانع رفتاری

اغلب خانم ها اعتماد به نفس کمتری دارند و تصور منفی از خود دارند. بنابراین موانع رفتاری نیز می تواند در راه کارآفرینان زن قرار بگیرد.

موانع فرهنگی و اجتماعی

نگاه منفی به زنان در کار، اعتقاد به این که زنان باید مسئولیت های دیگری را بر عهده بگیرند، محدودیت در نوع شغل انتخابی، عدم حمایت خانواده، عدم تنوع و مواردی از این دست، در این گروه از موانع قرار دارند.

موانع تحصیل و اشتغال

زنان اغلب تحصیلات ضعیفی دارند و دسترسی محدودی به فرصت های شغلی دارند. درصد زنان دارای تحصیلات عالی در اتحادیه اروپا 58.9 درصد و در ترکیه 48 درصد است. سازمان بین المللی کار، گزارشی با عنوان «تفاوت های جنسیتی در جهان در سال 2014» منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، زنان به طور کامل در دنیای کار یا در پست های مدیریتی ارشد حضور ندارند. داده های 108 کشور نشان می دهد که طی دو دهه گذشته، تعداد مدیران زن در شرکت های سطح بالا در 80 کشور افزایش یافته است.

با این حال، نتایج این مطالعه نشان می دهد که زنان و مردان هنوز از فرصت برابر برای دسترسی به فرصت های شغلی در سطوح بالا برخوردار نیستند. علاوه بر این، بر اساس نتایج این نظرسنجی در 19 کشور مورد بررسی، زنان ریاست هیئت مدیره را بر عهده ندارند. نروژ با 13.3 درصد و ترکیه با 11.1 درصد در صدر قرار دارند.

جامائیکا با 59.3 درصد بیشترین تعداد مدیران زن و یمن با 2.1 درصد کمترین تعداد را دارند

جامائیکا با 59.3 درصد بیشترین تعداد مدیران زن و یمن با 2.1 درصد کمترین تعداد را دارند. آمریکا پانزدهم، روسیه 25، بریتانیا 41 و ترکیه 94 (15) بودند. با توجه به این محدودیت هنوز هم زنانی مثل خانم مهندس مرتا جوادی هستند که به موفقیت دست پیدا می کنند.

ما در ادامه مقاله کارآفرینی زنان در ایران می خواهیم درباره به خصوصیات بانوانی نظیر مرتا جوادی بپردازیم و ببینیم چه عواملی باعث دلگرمی و پشتکار خانم جوادی در این مسیر سخت می شود و نیروهای محرکشان در شرایط سخت چه چیزهایی است. با ما همراه بمانید.

عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی زنان

در این بخش از مقاله کارآفرینی زنان در ایران عواملی که می تواند به توسعه کارآفرینی زنان در ایران و به طور کلی در جهان منجر شود را بررسی خواهیم کرد.

ارزش ها و باورها در جامعه

بانوان قادرند تا به واسطه سیستم هایی مانند گفت و گو و مذاکره، اثبات موفقیت، استفاده از دانش و مهارت ها، درگیری های مسالمت آمیز، رعایت قوانین و افزایش ارتباطات بین سازمان ها و شبکه ها، کارآفرین شوند.

تحصیلات

بانوان می توانند به وسیله دوره های آموزشی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، مهارت های خود را در جامعه توسعه دهند. آموزش در زمینه هایی مانند خلاقیت، مدیریت منابع مالی، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و استفاده از فناوری اطلاعات و …

برقرای رابطه با خانواده و کار

مهمترین مسئله برای زنان کارآفرین، ایجاد تضاد و دوگانگی بین نقش خانواده و محل کار است. فرزندپروری، روابط خانوادگی و انعطاف پذیری در ساعات کاری، نقش مهمی برای کارآفرینان زن است و باید طوری برنامه ریزی و ابلاغ شود که روحیه کارآفرینی زنان را مختل نکند.

نیاز به آموزش کارآفرینی زنان در ایران

زنان 49.25 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. نرخ مشارکت اقتصادی آن ها 20 درصد است که با میانگین فعالیت اقتصادی زنان در جهان (35 درصد) فاصله زیادی دارد. در سال های اخیر، تمایل دانشجویان دختر به تحصیل در دانشگاه افزایش یافته است و دختران بیش از 65 درصد از ثبت نام در دانشگاه را تشکیل می دهند. اما با وجود تحصیلات عالی، از نظر اشتغال در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

بنابراین این پدیده نیاز به بازنگری جدی دارد. ما در بخش های قبلی نگاهی به مشکلات زنان کارآفرین در کشور های توسعه یافته انداختیم. در بخش زیر از مقاله کارآفرینی زنان در ایران می خواهیم ببینیم که در ایران این گروه مهم با چه مشکلاتی مواجه هستند.

چالش های کارآفرینی زنان در ایران

علاوه بر چالش جهانی زنان در مواجهه با کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار برای خود و دیگران، زنان ایرانی به گفته کارشناسان با چالش های دیگری از جنس اجتماعی و اقتصادی که تا حدی به محیط زندگی آن ها برمی گردد، مواجه می باشند.

به دلیل ممنوعیت ها و بیشتر مواقع محدودیت های شخصیتی، زنان با موانع جداگانه ای روبرو هستند. در این بخش از مقاله کارآفرینی زنان در ایران به این موضوع خواهیم پرداخت. تاثیر بانوان در آموزش عالی و حضور اثرگذار آنان در عرصه های علمی و دانشی، وجود توانمندی ها و قدرت های زنان بر اساس روحیه کارآفرینی زنان در اندازه های کوچک و متوسط ​​را نشان می دهد که نتیجه آن در قالب یک شرکت تولیدی در داخل و خارج از کشور است.

رشد کارآفرینی زنان مشکلات زیادی دارد. مهم ترین آن ها مسائل فرهنگی اجتماعی است که نیازمند اجرای سیاست ها و ساز و کارهای مناسب است.

در زیر به بعضی از چالش های پیش روی کارآفرینی زنان در ایران اشاره خواهیم کرد:

  • مخالفت مرد با فعالیت زن در کسب و کار و ایجاد شغل یا درآمد
  • به دلیل محدودیت های فرهنگی، انتظار می رود که زنان در محیطی حفاظت شده زندگی کنند تا از ملاقات با افراد قوی تر محافظت شوند.
  • همچنین از زنان انتظار می رود که فعالیت های خود را به کارهای خانه و مراقبت از کودکان محدود کنند.

در کنار موانعی که در بالا اشاره کردیم، محدودیت هایی برای کارآفرینی زنان در ایران وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • نیاز روزافزون مردان به نقش پر رنگ زنان در خانواده و حضور پایدار آنان در خانواده
  • وجود افکار و باورهای منفی در مورد نقش زنان در تجارت
  • سطح تحصیلات زنان به دلیل دسترسی محدود به فرصت های آموزش حرفه ای در اکثر کشورها نسبتاً پایین است.
  • فرصت های محدودتر در بخش دولتی برای توسعه مهارت های زنان
  • دسترسی ناکافی به فناوری، خدمات پشتیبانی و اطلاعات توسط کارآفرینان زن
  • دسترسی زنان به اعتبارات مالی به دلیل مسائل ضعیف مرتبط با ضمانت‌نامه، مبالغ کم اعتبار و وجود نگرش منفی نسبت به ظرفیت بازپرداخت پایین کارآفرینان زن کم است.

کاهش سرعت روند رشد کارآفرینی زنان

اگر مواردی که به عنوان محدودیت و مشکلات روبروی زنان کارآفرین ایران را در بخش فوق مطالعه کرده باشید، احتمالا دانسته اید که آن ها سرعت روند رشد کارآفرینی زنان را کاهش می دهند. همچنین باعث عدم اعتماد به نفس، ترس از شکست و سرزنش اطرافیان به ویژه خانواده ها می شوند که عناصر بازدارنده هستند.

اعتماد به نفس بالا، خوش بینی، نگرش مثبت به زندگی، پیش بینی آینده، ترس از شکست، حس برخورد با مشکلات، حس کمک به دیگران، علاقه به خدمت به دیگران، صداقت، تعادل نقش های خارج از خانواده و داخل آن، تعیین اهداف روشن برای کارآفرینی، نگاه به آموزش، برنامه ریزی و تعیین اهداف بلندمدت، یکی از ویژگی هایی است که کارآفرینان برای ورود به بازار باید در نظر داشته باشند. خانم مهندس مرتا جوادی، با داشتن چنین ویژگی هایی توانست عنوان برترین کارآفرین را کسب کند.

ویژگی کارآفرینان زن موفق

بانوان با استفاده از خلاقیت و ریسک پذیری می توانند بر این مشکلات فائق آیند و گام مهمی در موفقیت خود بردارند. موفقیتی که با رعایت برخی از الزامات، دور از دسترس نخواهد بود. مثل صدها بانوی ایرانی که با وجود مشکلات زیاد به موفقیت های چشمگیری رسیده اند. مهندس مرتا جوادی یکی از بانوان موفق کشور در زمینه کارآفرینی است که می تواند الگوی بسیاری از زنان جویای موفقیت ایرانی باشد.

به طور کلی می توان متصور شد که هر زنی باید برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق برخی از ویژگی ها را داشته باشد. در بخش زیر از مقاله “کارآفرینی زنان در ایران” برخی از این خصوصیات را ذکر کرده و درباره هر یک مختصرا توضیح داده ایم.

دیدگاه مثبت

کلید تبدیل یک ایده به یک طرح قابل اجرا و اجرای آن است. دیدگاه مثبت پایه و اساس نوآوری و حل مسئله را فراهم می کند و انرژی درونی را آزاد می کند. کارآفرینی دشوار است و زمانی که دیدگاه های منفی بر ذهن غالب شود، در اولین مانع متوقف می شود. همیشه به ذهن خود توجه داشته باشید و ذهن خود را با افکار منفی ضعیف نکنید.

واقع گرایی ضروری است، اما در نظر گرفتن معلولیت با داشتن دیدگاه صنفی بسیار متفاوت است. برای این که کارآفرینان زن مثبت بمانند، نزدیکان اطراف خود را از میان افراد خوشبین انتخاب می کنند.

فائق آمدن به مشکلات

طبق یک نظرسنجی، ۷۰ درصد استارت‌ آپ ‌ها در ایالات متحده منحل شده‌ اند، زیرا مدیران نتوانستند در سه سال اول مشکلات را حل کنند.

با این حال، نرخ انحلال شرکت هایی که توسط زنان تأسیس شده اند، کمتر از سایر شرکت ها است. بانوان اکثر قادرند تا از مشکلات به نفع شرکت استفاده کنند. کارآفرینان زن باید از همه موانعی که پیش می ‌آیند، با یادگیری و تجربه عبور کنند.

اعتماد به نفس بالا

قدرت و اعتماد به نفس به معنای کله شقی یا غرور کاذب نیست. برعکس، اعتماد به نفس و قدرت به معنای ساختن و حرکت در مسیر درست است. وقتی فردی تصویر دقیق و مثبتی از خود داشته باشد و مسئولیت پذیر باشد، روحیه کارآفرینی او قوی تر می شود و دیگران با اعتماد و اطمینان بیشتری با او کار می کنند.

حس کمک به دیگران

مطالعات نشان داده است که زنان بیشتر از مردان با کمک به زنان بر دیگران تأثیر می گذارند. میل به ایجاد تغییر مثبت در زندگی دیگران، یکی از مهمترین ویژگی های زنان کارآفرین موفق و انگیزه بالای آن ها برای فعالیت اقتصادی است. بر اساس نظرسنجی از زنان کارآفرین، مهم ترین عناصر کنش های اقتصادی خانم ها از جمله انگیزه های مختلف از جمله درآمد بالا، اثبات توانایی، تحصیلات و حس کمک به دیگران و ایجاد تغییر در زندگی آنان است.

صداقت

لازم نیست تا برای موفقیت از روی دیگران رد شوید. مردان بیشتر از زنان احساس رقابت منفی می کنند. به خصوص در آسیا، اجتناب از تقلب در میان کارآفرینان زن رایج است. این عامل باعث تحریک اعتماد در شرکت های دیگر می شود، زیرا همه می خواهند با شخصی صادق و قابل اعتماد کار کنند.

تعادل زندگی و کار

یک زندگی متعادل، ذهن را برای ایده های خلاقانه آماده می کند. زنان همیشه مسئولیت زندگی شخصی و خانوادگی را بر عهده دارند. اما کسانی که بین کار و خانواده تعادل برقرار می کنند و به زندگی خانوادگی، دوستان، سلامتی و روحیه بیشتر توجه می کنند، موفق ترند. این ویژگی به خصوص برای زنان است، زیرا هر شغلی بیشتر از مردان بر خانواده آن ها تأثیر می گذارد.

هدف داشتن

هدف همان آرزوی داشتن یک برنامه کاربردی و روشن است. اگر نوشته نشود، رویا و آرزو می ماند. مطالعات نشان می دهد که زنانی که برنامه های واضح و گام به گام برای مدیریت شرکت یا کسب و کار خود دارند، موفق ترند. البته این ویژگی برای همه کارآفرینان مفید است، اما از آنجایی که زنان مسئولیت خانوادگی بیشتری دارند، برنامه ریزی به زنان کمک می کند تا بین کار و زندگی خانوادگی تعادل برقرار کنند.

دقت

اقدام استراتژیک در هر برنامه برای کارآفرینی مهم  است. شکاف های بازار را که می توان با کارآفرینی پر کرد را بشناسید. کشف نیازهای موجود و برآورده نشده، کلید تولید موفق است. زنان به دلیل پیچیدگی و دقت خود نسبت به مردان، توانایی بیشتری در کشف این نیازها دارند. از طرفی آمارها نشان می دهد که تقریباً در هر کشوری، زنان بیشتر از مردان مصرف می کنند، بنابراین نیازهای بازار را بهتر درک می کنند و محصولاتی که تولید می کنند، نیاز واقعی بازار است.

آموزش

معمولا بیشتر زنان موفق و کارآفرین، دوره هایی تدارک می بینند که تجربه ها و دانش خود را به نسل بعدی و علاقه مندان خانم دیگر منتقل کنند. بنابراین کسانی که می خواهند به عنوان یک زن در کسب و کار خود به موفقیت دست پیدا کنند، موظف به آموزش دیدن هستند. به این ترتیب آموزش را هم می توان یکی از خصوصیات زنان کارآفرین موفق عنوان کرد.

نگاه بلند مدت

بیشترین شدت مقاومت قبل از شکست رخ می دهد و احتیاط و بصیرت از خصوصیات بارز زنان کارآفرین است. با داشتن این خصوصیت مهم، بانوان در مواجهه با مشکلات سرسخت ‌تر هستند. لازم به ذکر است که احتیاط مانع از برداشتن قدم بعدی یک زن موفق نمی شود. با این که تعداد زنان کارآفرین در سراسر جهان خیلی کمتر از آقایان است، اما در شرایط مساوی موفق ترند. با این که قوانین در بیشتر نقاط دنیا برای حضور بانوان در عرصه اقتصاد خوب نیست و کماکان به قابلیت زنان اعتماد وجود ندارد،

اما روند نقش زنان در کارآفرینی، روندی رو به افزایش است. واقعیت این است که هر چه سطح مسئولیت ها بالاتر باشد، تعداد زنان کمتر می شود، اما به تدریج بر تعداد آن ها افزوده خواهد شد. بنابراین با نکاتی که در این بخش از مقاله “کارآفرینی زنان در ایران” ذکر شد، می توانید احتمال تحقق رویاها و اهدافتان را به طرز چشمگیری بیشتر نمایید و یکی از زنان کارآفرین برتر کشور مثل خانم مهندس مرتا جوادی باشید.

تجربه های چند بانوی کارآفرین

در بخش های قبلی مقاله کارآفرینی زنان در ایران درباره این که بانوان کارآفرین موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشند، حرف زدیم. ما در این مقاله از مهندس مرتا جوادی به عنوان یکی از موفق ترین کارآفرینان کشور یاد کردیم. اما در این قسمت می خواهیم کمی بیشتر توضیح داده و تجربه های چندین بانوی موفق و مشهور دیگر را نیز بررسی کنیم.

لورن کارسون

مالک و تاسیس کننده شرکتی به نام  Kinect Solar می باشد. این شرکت نه چندان بزرگ در زمینه انرژی، فروش و توزیع کننده تجهیزات انرژی های تجدید پذیر کار می کند. درآمد این شرکت طی 3 سال 2812 درصد رشد کرد. کارسون می گوید:

“هر زمان که با یک شخص بزرگ یا کسانی که کار با آن ها آسان است ملاقات می کنم، سعی می کنم روابطم را با او حفظ کنم. معمولا این روابط به همکاری های بیشتر منجر می شود. من خیلی سوال می پرسم. من دوست دارم با مشتریان خود صحبت کنم و در مورد تجارت آن ها بپرسم. این کار کمک می کند تا دریابید که آن ها در چه مواردی متخصص هستند، چه فرصت هایی را شناسایی می کنند و در چه زمینه هایی به کمک نیاز دارند. سپس از این اطلاعات برای ادامه کسب و کارمان، ایجاد تغییرات لازم یا معرفی یک راه حل جدید به بازار استفاده می کنم.”

دانیلا براگا

او موسس و مدیرعامل  Defined Crowd، یک شرکت مبتنی بر فناوری اطلاعات است. این شرکت، خدماتی را در زمینه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی ارائه می دهد. درآمد آن در سه سال گذشته 2855 درصد رشد داشته است. او به اثر فضای باز اعتقاد دارد و می گوید:

“گذراندن وقت در خارج از منزل به من انگیزه و الهام می دهد. ترفند من برای افزایش بهره وری این است که حداقل یک ساعت در روز در خارج از منزل کار کنم. این نه تنها ذهن من را آزاد می کند، بلکه به حفظ قدرت، افزایش تمرکز و خلاقیت کمک می کند.”

میشل هندی

ایشان یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت  Trustechاست. این شرکت به ارائه خدمات و مشاوره تخصصی در زمینه جذب و مدیریت کارکنان فناوری اطلاعات می پردازد. این شرکت از نظر درآمد، در 3 سال اخیر، نزدیک به 3 هزار درصد رشد داشته است. وی از تجربیات خود می گوید:

“این روزها کار در صنعت فناوری اطلاعات به عنوان یک زن مانند ورود به یک فروشگاه بدون ماسک در این روزهای بیماری است. شما به سرعت توجه دیگران را جلب می کنید، اما نه به دلایل درست! من عادت دارم که دیگران من را قضاوت کنند. من شکایت نمی کنم و در مقابل، از آن به عنوان یک نیروی محرکه استفاده می کنم. فکر می‌کنم این کشمکش‌ها من را تبدیل به زنی کرد که امروز هستم. محکم بایستید، سر خود را بالا بگیرید و عمیقاً باور داشته باشید که می توانید تفاوت ایجاد کنید.”

جین دیوید

موسس و مدیرعامل Outer Aisle است. این شرکت تامین کننده ساندویچ ها و پیتزاهای نیمه تمام ساخته شده با مواد گیاهی است. درآمد این شرکت طی 3 سال 5006 درصد افزایش یافت. وی در مورد عادات صبحگاهی می گوید:

“من قویاً معتقدم که یک برنامه صبحگاهی ساده برای همه خوب است و به حفظ تعادل حتی در روزهای شلوغ کمک می کند. صبح زود بیدار می شوم و برای خودم یک فنجان چای درست می کنم یا به سمت کافی شاپ مورد علاقه ام می دوم. این یک عادت شده است که به من قدرت و انگیزه بیدار شدن می دهد. من هر روز صبح 1 ساعت را صرف تمرین ذهن، آگاهی و نوشتن 3 چیز می کنم که برایم ارزش دارد. اختصاص بخشی از روز به قدردانی به من کمک می کند تا استعدادها و دارایی هایم را به یاد بیاورم و دیدی کلی از وقایع داشته باشم. سپس به ایمیل هایم می روم و به پیام های مهم نگاه می کنم.”

اشلی مریل

این بانوی موفق، مدیرعامل  Lunyaفروشنده آنلاین لباس خواب برای زنان مدرن است. این شرکت خرده فروشی کوچک در سه سال اخیر، درآمد خود را در حدود سه هزار درصد افزایش داده است. او زندگی خود را چنین توصیف می کند:

Ikega شعاری است که برای خودم و همکارانم ترسیم کردم. در فرهنگ ژاپنی، ایکیگای تاکید می کند که باید از هر کاری که انجام می دهید، کاری که برای آن پول می دهید، کاری که مردم نیاز دارند و هر چیزی که دوست دارید، لذت ببرید. من این توصیه را دوست دارم. زیرا برخلاف شادی که اغلب زودگذر است، این نوع لذت ماندگارتر است و به انسان این احساس را می دهد که توانایی کنترل آن را دارد.

ریچل کارلسن

او یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل موسسه آموزش سندیکا است. این موسسه با همکاری برترین شرکت ها و دانشگاه های غیرانتفاعی، خدمات آموزشی به کارکنان شرکت ها ارائه می کند. درآمد سندیکا طی سه سال گذشته 9969 درصد رشد داشته است. تجربه کارلسن می تواند برای بسیاری مفید باشد:

“به نظر من ارتباط با افراد قبل از پیوستن به تیم به عنوان همکار، مدیر یا اعضای هیئت مدیره بسیار مفید بوده است. با این کار همیشه افرادی باهوش، مشتاق و هدفمند در اطراف خود خواهم داشت.”

آماندا ترس

او بنیانگذار و مدیر عامل FASTer Way to Fat Loss است که برنامه های ورزشی و رژیم های غذایی آنلاین را به مشتریان ارائه می دهد. این شرکت در سه سال 5578 درصد از درآمد را ایجاد کرد. به نظر می رسد او به خوردن صبحانه اعتقادی ندارد:

“من صبحانه نمی خورم تا بتوانم تمرکز کنم. در کنار ترک عادت روزه داری، تمام غذایی که می خورم را می سوزانم و سعی می کنم تا در یکی از تمرینات روزانه ام شرکت کنم. این باعث می شود که بدنم بهتر کار کند، ذهن من پر جنب و جوش و شفاف است و اضطرابم را مدیریت می کنم.”

برندا فریمن

این زن موفق مدیرعامل Artesa است. این شرکت مواد اولیه و لوازم نقاشی را با قیمت های مقرون به صرفه به فروش می رساند و محتوای با کیفیت و تجربه کاربری را برای افراد و سازمان های علاقه مند به هنر ارائه می دهد.

آرتزا طی سه سال به 7551 درصد رشد درآمد دست یافته است. فریمن معتقد است که باید به مشتریان خود اهمیت زیادی بدهد:

“در نظرسنجی مشتریان سرمایه گذاری کنید. یک نماینده مشتری را در هیئت مدیره یا گروه کاری قرار دهید. مهمتر از همه، مشتری را یک فرد واقعی با پوست و گوشت در نظر بگیرید. برای سازمان خود روشن کنید که باید از انگیزه های عاطفی مشتریان خود و همچنین اطلاعات دقیق جمعیت شناختی آگاه باشید. شما باید بدانید که محصول شما چه نقشی در زندگی مشتریان شما دارد.”

دایانا لی

او یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل آژانس Constellation است که در تبلیغات و بازاریابی تخصص دارد. این شرکت، خدمات بازاریابی و تبلیغاتی را به شرکت های خودرو ارائه می دهد. این شرکت با خودروسازان بزرگی مانند BMW، Jaguar، Land Rover و Audi همکاری می کند. درآمد این شرکت طی سه سال گذشته 4866 درصد افزایش یافته است. لی معتقد است که باید بیشترین تلاش را در مذاکرات جست و جو کرد:

“بزرگترین مذاکرات را بدون عبور از خط قرمز دنبال کنید. مهم است که ارزش خود را بدانید. درخواست امتیاز بیشتر نشان می دهد که برای خود و آن چه ارائه می کنید، ارزش قائل هستید.”

جمع بندی

اگر این مطلب را به دقت مطالعه کرده باشید، می توان متصور شد که از شرایط کارآفرینان زن در کل جهان و در کشور خودمان آگاه شده اید. ما در این مقاله ضمن بررسی این موارد، سعی کردیم تا از خصوصیات زنان موفق و مشکلاتی که می تواند مانعی بر سر راهشان باشد حرف زدیم.

اگر به عنوان یک بانوی جویای موفقیت این مطلب را مطالعه کردید، امیدواریم بتوانید با تکیه بر پشتکار خود و البته دانسته هایی که از مطالعه این مقاله به دست آورید، به آن چه که در نظر دارید، دست پیدا کنید. می توانید با خانم مهندس مرتا جوادی به عنوان برترین کارآفرین نیز هم صحبت شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *