ویزای کارآفرینی آلمان

ویزای کارآفرینی آلمان

فهرست مطالب

در این مقاله موضوع ویزای کارآفرینی آلمان را مورد بررسی قرار می دهیم. با ما باشید. آلمان از جمله کشورهای پیشرفته دنیا است که دولت آن توجه ویژه ای به بحث کارآفرینی دارد. از کارآفرینان خارجی نیز حمایت می کند و شرایط کار را برای آن ها فراهم می کند. کشور آلمان از اقتصاد پویایی برخوردار است به همین دلیل نیاز چندانی به سرمایه گذار ندارد. اما برای پیشرفت هر چه بیشتر خود، از ایده های جذاب و خوب استقبال می کند.

بازار کار و اقتصاد آلمان تقریبا برای تمام مردم جهان تعریف شده است و الگویی برای پیشرفت بقیه کشورها به شمار می آید. دولت آلمان تقریبا در همه ی زمینه ها فعال بوده و جزء برترین ها در دنیا می باشد. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه گذاران و نو اندیشان به دنبال کارآفرینی در این کشور هستند. در این مقاله سعی شده تا اطلاعات کاملی در خصوص کارآفرینی در آلمان و ویزای کارآفرینی در آلمان در اختیارتان قرار دهیم.

در این خصوص از راهنمایی های خانم مهندس مرتا جوادی بهره خواهیم برد. خانم مهندس جوادی از برترین کارآفرینان کشور می باشند. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

عناوین مقاله:

  • بررسی بازار کار و وضعیت کارآفرینی در آلمان
  • دریافت اقامت از طریق ویزای کارآفرینی آلمان
  • شرایط دریافت ویزای کارآفرینی آلمان
  • ویژگی های بیزینس پلن مورد تایید دولت آلمان
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کارآفرینی آلمان
  • آیا شرایط اخذ ویزای کارآفرینی آلمان برای همه یکسان است؟
  • مزایا و معایب کارآفرینی در آلمان
  • کارآفرینی در آلمان از طریق ثبت شرکت
  • انواع شرکت ها در آلمان
  • مراحل ثبت شرکت در آلمان
  • استانداردهای سرمایه گذاری در آلمان
  • بیمه متقاضیان کارآفرینی در آلمان
  • سوالات متداول در خصوص ویزای کارآفرینی آلمان
  • سخن پایانی

 

بررسی بازار کار و وضعیت کارآفرینی در آلمان

بررسی بازار کار و وضعیت کارآفرینی در آلمان
بررسی بازار کار و وضعیت کارآفرینی در آلمان

همان طور که می دانید، کشور آلمان جزء کشورهای حوزه شینگن و جزء اتحادیه اروپا می باشد. سختکوشی و ذهن پویا و فعال مردم آلمان باعث شده است تا این کشور در تمام زمینه ها از جمله اقتصاد، صنعت، سیاست، و … سرآمد سایر کشورهای جهان باشد. آلمان سومین کشور صنعتی دنیا بعد از ژاپن و آمریکا شناخته شده است. به همین دلیل بیکاری و کم بودن فرصت های شغلی در این کشور به هیچ وجه دیده نمی شود.

بسیاری از افراد خارجی نیز هر ساله با هدف اشتغال و درآمدزایی وارد این کشور می شوند و از مزایای کار و زندگی در آلمان بهره می برند. البته باید بگوییم که ورود به آلمان و دریافت اقامت این کشور کار راحتی نیست زیرا دولت آلمان تنها نیروی کار متخصص و حرفه ای را پذیرش می کند. در صورتی که شما بتوانید به عنوان یک کارآفرین وارد کشور آلمان شوید و شروع به فعالیت کنید، در مدت زمان کوتاهی به پیشرفت های عظیمی خواهید رسید.

آلمان در حوزه شینگن قرار دارد، با کمی خلاقیت و ابتکار می توانید برند خود را جهانی کنید

با توجه به این که آلمان در حوزه شینگن قرار دارد، با کمی خلاقیت و ابتکار می توانید برند خود را جهانی کنید و در کنار برترین های صنعت قرار بگیرید. در آلمان در حال حاضر 28 شرکت بزرگ و جهانی در حال فعالیت هستند. این امر نشاندهنده اعتبار و امنیت بالای کشور آلمان برای سرمایه گذاری می باشد. کارآفرینی در کشور آلمان روز به روز در حال افزایش است. بنابراین توصیه می کنیم اگر شما هم چیزی برای گفتن دارید، حتما برای دریافت ویزای کارآفرینی آلمان اقدام کنید.

در صورتی که تخصص و کسب و کار شما موثر و سود آور است و نیازمند محیطی برای شکوفایی می باشد، کشور آلمان بهترین گزینه برای شما خواهد بود. شما برای انجام این کار لازم است تا اطلاعات کاملی را در خصوص شرایط و ویزای کارآفرینی آلمان کسب کنید. به همین منظور می توانید از تجربیات خانم مهندس مرتا جوادی از برترین کارآفرینان کشور بهره مند شوید. دریافت ویزای کارآفرینی آلمان مزایای زیادی دارد که در ادامه مقاله به آن ها اشاره خواهیم داشت.

اقامت کوتاه مدت کارآفرینی در آلمان

این نوع ویزا را ویزای بازرگانی نیز می گویند که مدت زمان اعتبار آن از 6 ماه تا 5 سال متفاوت می باشد. این نوع ویزا شرایط و ضوابطی دارد که شما باید به آن ها عمل کنید.

به طور مثال اگر اعتبار اقامت شما 6 ماه است، می توانید در این مدت به آلمان ورود و خروج داشته باشید. این ورود و خروج باید به صورت متناوب باشد و مدت آن نیز کمتر از 3 ماه باشد. صدور ویزای اقامت کوتاه مدت شرایطی دارد که شما باشد واجد شرایط دریافت آن باشید.

اقامت بلند مدت کارآفرینی در آلمان

اقامت بلند مدت کارآفرینی در آلمان
اقامت بلند مدت کارآفرینی در آلمان

این نوع اقامت مخصوص کسب و کارها، استارتاپ ها و بازرگانان می باشد. به گونه ای که فرد با دریافت این نوع اقامت می تواند بیشتر از 6 ماه در کشور آلمان بماند.

این نوع اقامت در ابتدا به صورت 3 ساله صادر می شود. بعد از آن اداره مهاجرت، وضعیت کسب و کار را بررسی می کند و شما می توانید اقامت خود را تمدید کنید.

در صورتی که طرح توجیهی شما موفقیت آمیز باشد و شما بتوانید اثبات تمکن مالی نمایید و برنامه های خود را برای 3 سال آینده توضیح دهید، امکان دریافت اقامت دائم را بعد از این 3 سال خواهید داشت. اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه های کسب و کار، هزینه های زندگی و تامین معاش خانواده بسیار مهم است.

بیزینس شما در واقع باید تاثیرات مثبتی روی اقتصاد آلمان داشته باشد و شما باید توان استخدام نیرو و پرداخت حقوق آن ها را داشته باشید. تنها در این صورت است که به شما اقامت دائم اعطا می شود. اطلاعات تکمیلی را از خانم مهندس مرتا جوادی بخواهید.

شرایط دریافت ویزای کارآفرینی آلمان

فردی که قصد سرمایه گذاری و کارآفرینی در کشور آلمان را دارد، باید با تمام مراحل دریافت ویزا و اقامت آشنا باشد. دریافت ویزای کارآفرینی آلمان مراحلی دارد که ممکن است طی کردن این مراحل کمی سخت و پیچیده باشد.

فردی که قصد کارآفرینی دارد، باید بتواند برنامه و هدف کارآفرینی و سرمایه گذاری خود را به صورت کامل شرح دهد. ارائه بیزینس پلن، تامین هزینه های راه اندازی، گواهی بیمه خدمات درمانی، رزومه کاری،

مدرک تحصیلی و … از جمله مدارک و اقداماتی است که شما باید آن ها را طی کنید. دولت آلمان از شما مدارک و شواهد کافی برای ثبت کسب و کار را درخواست می کند.

طرح پیشنهادی شما باید تاثیر مثبتی روی اقتصاد آلمان داشته باشد.

علاوه بر این، طرح پیشنهادی شما باید تاثیر مثبتی روی اقتصاد آلمان داشته باشد. شما در صورتی می توانید برای کارآفرینی در آلمان اقدام کنید که سرمایه کافی برای راه اندازی کسب و کار در این کشور را داشته باشید.

شما به عنوان متقاضی کارآفرینی باید درخواست خود را به کنسولگری آلمان تحویل دهید. بعد از آن کارشناسان مسئول، درخواست شما را بررسی می کنند.

ممکن است برای بررسی دقیق تر پرونده شما، نهادها و سازمان هایی نیز دخیل شوند. این بررسی ها حدود 2 تا 4 ماه زمان می برد. بعد از گذشت این مدت اگر با درخواست شما موافقت شد، اقامتی کوتاه مدت را برای شما در نظر می گیرند تا کسب و کار خود را شروع کنید.

باید به این نکته اشاره داشته باشیم که برخی از توابع مانند تابعین کشورهای امریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و … نیازی به دریافت اقامت کوتاه مدت ندارند و مستقیما می توانند اقامت دائم خود را دریافت کنند.

ویژگی های بیزینس پلن مورد تایید دولت آلمان

همان طور که در بخش قبلی بیان کردیم، فرد متقاضی باید یک بیزینس پلن مشخص و قابل توجیهی را به دولت آلمان ارائه دهد تا بتواند تاییدیه فعالیت بگیرد. بیزینس پلن متقاضی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • بیزینس پلن باید تاثیر مثبتی روی اقتصاد کشور آلمان داشته باشد.
  • بیزنیس پلن باید تاییدیه سودآوری از نهادهای مربوطه را داشته باشد.
  • مکان مورد نظر برای فعالیت باید مورد تایید دولت آلمان باشد.
  • متقاضی باید ثابت کند سرمایه کافی برای راه اندازی کسب و کار و زندگی در آلمان را دارد.

در صورتی که مشخص شود که طرح بیزینس پلن شما تاثیر قدرتمند و مفیدی روی اقتصاد کشور آلمان دارد و همچنین خود شما از سوابق کاری و تخصص بالایی برخوردار باشید، احتمال موفقیت شما در راه اندازی کسب و کار و دریافت ویزای کارآفرینی آلمان افزایش خواهد یافت.

می توانید از تجربیات خانم مهندس مرتا جوادی از برترین کارآفرینان کشور بهره مند شوید.

به صورت کلی برای تایید بیزینس پلن در آلمان باید مراحل زیر را طی کنید:

معرفی متقاضی

در مرحله اول شما باید خودتان را به صورت کامل شرح دهید. یعنی به بیان اطلاعات شخصی خود بپردازید و از تحصیلات و سوابق کاری خود برای نهاد مربوطه صحبت کنید.

شما در این مرحله در حال اثبات کردن خود برای صلاحیت کار کردن در آلمان خواهید بود. این مرحله بسیار مهم است و در واقع کلید ورود شما به اتاق های اداری آلمان می باشد. برای موفقیت در این مرحله می توانید از افراد مجرب مشاوره بگیرید.

معرفی ایده ها

بعد از معرفی خودتان باید از طرح ها و ایده هایتان دفاع کنید و از اهداف خود برای کار کردن در آلمان سخن بگویید. بهتر است ایده ها و هدف های شما ناب و بکر باشد. در این صورت احتمال پذیرش شما افزایش می یابد.

ارائه نوع خدمات

در این مرحله توضیح می دهید که خدمات یا محصولات شما چه فایده ای برای کشور آلمان دارد و چه کاربردی دارد. علاوه بر این باید در مورد مشکلات احتمالی محصول یا خدمات صحبت کنید. برای موفقیت در این مرحله، نیازهای کشور آلمان به تخصص خودتان را مطرح کنید.

بازار هدف

شما به عنوان مدیر کسب و کار باید بازار هدف خود را بشناسید و مشتریان احتمالی خود را معرفی کنید. علاوه بر این باید توضیح دهید که مشتریان چه نیازی به خدمات شما دارند.

بررسی بازار رقیب

در این مرحله باید از رقبای خود سخن بگویید و توضیح دهید که چه شرکت ها و سازمان هایی، نمونه کار شما را انجام می دهند. شما باید نشان دهید که نسبت به رقبا برتری دارید و سود بیشتری تولید می کنید.

مکان فعالیت

شما باید یک مکان را به عنوان مرکز فعالیت های خود به دولت آلمان معرفی کنید. مکانی که شما انتخاب می کنید، باید حداکثر مشتریان را داشته باشد. در غیر این صورت مکان معرفی شده مورد تایید واقع نمی شود.

منابع انسانی

در این مرحله باید از منابع انسانی خود صحبت کنید و بگویید که چه میزان ظرفیت برای استخدام نیروی کار دارید. باید از حقوق و فعالیت های نیروی کار خود صحبت کنید.

میزان سرمایه گذاری برای کارآفرینی در آلمان

برای سرمایه گذاری و راه اندازی یک کسب و کار، دولت آلمان مبلغ خاصی را معین نکرده است. در واقع شما بسته به شغلی که دارید، می توانید سرمایه گذاری را آغاز نمایید.

البته شما باید قبل از راه اندازی، تمکن مالی خود را برای راه اندازی و امرار معاش در آلمان اثبات کنید که دولت آلمان یک حداقل مبلغی را در زمان صدور ویزا معین می کند و شما باید مدارک بانکی خود را ارائه دهید. اثبات تمکن مالی برای رفع عدم نیاز شما به حمایت دولت و وام بانکی می باشد.

محدودیت سنی ویزای کارآفرینی آلمان

برای بسیاری از متقاضیان کارآفرینی در آلمان سوال پیش می آید که آیا قدم گذاشتن در این راه، محدودیت سنی خاصی دارد؟ باید گفت بله برای ثبت درخواست کارآفرینی، لازم است که شما حداقل 18 سال سن داشته باشید. طبق قوانین مهاجرتی آلمان، افراد زیر 18 سال اجازه مهاجرت از طریق کارآفرینی به آلمان را ندارند. خوشبختانه حداکثر سنی برای مهاجرت از طریق کارآفرینی در آلمان ثبت نشده است.افراد بالای 40 سال به دلیل احتمال عدم توانایی تامین هزینه های کار و زندگی در آلمان، باید گواهی امکان اشتغال ضمن درخواست ویزا ارائه دهند.

مدرک زبان برای ثبت کارآفرینی در آلمان

بسیاری از متقاضیان کارآفرینی در آلمان دغدغه تهیه مدرک زبان برای مهاجرت کارآفرینی به آلمان را دارند. یکی از شرایط دریافت اقامت دائم آلمان، داشتن مدرک زبان آلمانی با سطح B1 می باشد. البته باید گفت که برای اقامت موقت، افرادی که مدرک تحصیلی بالای لیسانس دارند، نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند. اما بقیه افراد باید مدرک زبان خود را همراه بقیه مدرک ها تحویل دهند. گاهی دولت، داشتن مدرک زبان آلمانی را الزامی نمی داند اما چون زبان رسمی این کشور آلمانی است، تسلط بر زبان آلمانی هنگام دریافت اقامت دائم الزامی می باشد.

اقامت همراه با ویزای کارآفرینی آلمان

دولت در خصوص اقامت همراه با ویزای کارآفرینی آلمان سختگیری زیادی در نظر نگرفته است. افرادی که موفق به دریافت اقامت کارآفرینی آلمان می شوند، می توانند اقامت همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را نیز دریافت کنند. در این رابطه می توانید از تجربیات خانم مهندس مرتا جوادی از برترین کارآفرینان کشور بهره مند شوید.

شرایط تحصیل برای فرزندان خارجی

در صورتی که شما برای همسر و فرزندان خود اقامت آلمان را دریافت کنید، فرزندان شما در بهترین مدارس آلمان به صورت رایگان می توانند تحصیل کنند. تحصیل فرزندان شما در آلمان به صورت اجباری می باشد. شما می توانید فرزندان خود را در مدارس بین المللی نیز ثبت نام کنید که ملزم به پرداخت شهریه می باشد. فرزندان تا 16 سالگی می توانند در آلمان تحصیل کنند. بعد از آن با توجه به عدد دقیق سنشان می توانید از روش هایی مانند اقامت دانشجویی، جاب آفر، استخدام در کسب و کار سرپرست یا شراکت در شرکت سرپرست، با توجه به تخصص و مهارت برای آن ها اقامت دریافت کنید.

مزایای کارآفرینی در آلمان

در صورتی که شما موفق به دریافت پذیرش کارآفرینی در آلمان شوید و کسب و کار خود را راه اندازی کنید، از مزایای زیر برخوردار خواهید شد:

  • ایجاد نیروی کار حرفه ای
  • امکان دریافت اقامت برای خانواده
  • داشتن مالکیت کامل کسب و کار در آلمان
  • بهره مندی کامل از حقوق شهروندی آلمان
  • شرایط اقتصادی خوب و پایدار
  • سیستم آموزشی بسیار قدرتمند به صورت رایگان
  • امکان داشتن فعالیت اقتصادی در بزرگ ترین اقتصاد جهان
  • پرداخت مالیات مانند شهروندان آلمانی
  • امکان سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا
  • پیشرفت و ترقی در زمان کوتاه
  • امکان ایجاد زیرساخت های توسعه یافته
  • امکان دریافت وام با بهره کم
  • پایین بودن احتمال شکست
  • امکان دریافت پاسپورت آلمانی 2 سال بعد از اقامت دائم
  • سفر به کشورهای عضو شینگن بدون نیاز به اخذ ویزا و امکان استقرار به مدت 90 روز
  • سهولت در اخذ ویزای کشورهای انگلیس و کانادا

معایب کارآفرینی در آلمان

با وجود این که کارآفرینی و اشتغال در آلمان مزایای زیادی دارد، با این حال شما ممکن است در این مسی،ر با چالش ها و مشکلاتی نیز برخورد کنید. به صورت کلی دولت آلمان سختگیری های زیادی در خصوص راه اندازی کسب و کارها اعمال می کند. به طوری که در این خصوص در سال 2020 رتبه 125 را از میان 190 کشور از آن خود کرد. موسسات و مجموعه های تازه کار باید در انواع نهادهای مرتبط با اقتصاد آلمان ثبت نام کنند و مورد سنجش قرار بگیرند.

علاوه بر این شما باید هر ساله مالیات زیادی را به دولت پرداخت کنید که روند محاسباتی و پیش نیازهای اداره مالیاتی نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد. یکی از سختی ها و مشکلاتی که شما ممکن است در زمان فعالیت خود آن را تجربه کنید، فرهنگ بسیار منظم و سختگیر مردم این کشور می باشد. رعایت اصول فرهنگی و مقرراتی در آلمان اهمیت زیادی دارد و اگر شما بر خلاف این فرهنگ ها و قوانین عمل کنید، با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

کارآفرینی در آلمان از طریق ثبت شرکت

کارآفرینی در آلمان از طریق ثبت شرکت
کارآفرینی در آلمان از طریق ثبت شرکت

تاسیس یک شرکت در آلمان یکی از ساده ترین و بهترین روش ها برای راه اندازی کسب و کار می باشد. با این حال فرایند ثبت شرکت نیز مراحل و قوانین خاصی دارد که شما باید به دقت آن ها را طی کنید. برای ثبت شرکت، شما باید یک حداقل سرمایه داشته باشید. این میزان سرمایه بنا به شرکتی که تمایل دارید آن را تاسیس کنید، متفاوت است. برای ثبت شرکت در آلمان لازم است تا یک حساب بانکی معتبر در آلمان باز کنید.

برای ثبت شرکت در آلمان همانند سایر روش های کارآفرینی شما باید یک بیزینس پلن ارائه کنید. این مهم ترین و اساسی ترین مرحله ثبت شرکت در آلمان می باشد. بیزینس پلن یا طرح توجیهی شما باید ثابت کند که فعالیت شما در آلمان روی اقتصاد این کشور تاثیر مثبت دارد.

برای ثبت شرکت در آلمان لازم است تا مراحل زیر را طی کنید:

  • انتخاب و اعلام نام شرکت
  • نگارش و تنظیم اساسنامه
  • باز کردن حساب بانکی به نام شرکت و تحت عنوان شخص حقوقی
  • آماده کردن و ارائه تمام مدارک لازم برای ثبت شرکت
  • ثبت نام برای دریافت کد مالیاتی
  • استخدام نیروی انسانی

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به خانم مهندس مرتا جوادی مراجعه نمایید. خانم جوادی از برترین کارآفرینان کشور می باشند.

انواع شرکت ها در آلمان

در تمام دنیا شرکت ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند که در آلمان نیز با چند نوع شرکت سر و کار داریم. دسته بندی شرکت ها بر اساس اهداف شرکت و نوع عملکرد آن ها می باشد. مراحل قانونی ثبت هر یک از این شرکت ها نیز متفاوت می باشد. انواع شرکت های فعال و قابل ثبت در آلمان شامل موارد زیر می باشند:

شرکت هایی با مسئولیت محدود

این نوع شرکت ها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند ومیزان تقاضا برای آن ها نیز زیاد است. در شرکت هایی با مسئولیت محدود، فرد سرمایه گذار خارجی یک تبعه آلمانی را به عنوان مدیر عامل انتخاب می کند و مسئولیت های شرکت را بر عهده او می گذارد. فرد انتخاب شده برای مدیر عامل حتما باید تابعیت آلمانی داشته باشد. برای ثبت این شرکت، یک حداقل سرمایه نیاز است که توسط اداره ثبت شرکت ها اعلام می شود.

شرکت های سهامی

اعتبار شرکت های سهامی نسبت به سایر شرکت ها بیشتر است. متقاضی کارآفرینی، خود به صورت مستقیم و با خرید همه سهام به نام خود با دریافت اقامت می تواند فعالیت خود را در آلمان آغاز کند. راه اندازی شرکت سهامی در ابتدا نیازمند 5 نفر می باشد.

شرکت های غیر سهامی با مسئولیت محدود

برای ثبت این شرکت لازم است که شرکت حتما حداقل دو شریک تجاری داشته باشد. یک شریک، شریک عمومی و شریک دیگر به عنوان شریک محدود باید معرفی شود.

بدهی ها به دارایی های شخصی شریک عمومی گسترش می یابد. برای شریک محدود نیز دارایی هایی به اسم او فقط در شرکت محدود می شود.

شرکت های غیر سهامی با مسئولیت نامحدود

این نوع شرکت ها دارای شرکایی می باشند که با تمام قابلیت در این شرکت مشغول به کار هستند. کالاها و خدمات مختلف موجود در این شرکت ها به بخش های مختلفی نظیر دولت، شهروندان و تاجران ارائه می گردد.

شرکت های تجاری به صورت انفرادی

شرکت های تجاری انفرادی نیازمند یک نفر سرمایه گذار است و به صورت انفرادی اداره می شود. در واقع تمام فعالیت های شرکت به صورت انفرادی پیش برده می شود که طبعا کار دشواری بوده و طرفدار زیادی بین سرمایه گذاران خارجی نیز ندارد.

مراحل ثبت شرکت در آلمان

مراحل ثبت شرکت در آلمان
مراحل ثبت شرکت در آلمان

برای افرادی که خواهان دریافت ویزای کارآفرینی آلمان هستند، آشنایی با مراحل ثبت شرکت بسیار مهم است. ثبت شرکت در آلمان کاری غیر ممکن نیست. شما تنها باید کمی صبوری داشته باشید و تمام مراحل را با دقت سپری کنید. زمانی که طرح بیزینس پلن شما پذیرفته شد، شما باید مراحل ثبت شرکت را طی کنید. شما به عنوان سرمایه گذار باید ابتدا نوع شرکتی را که قصد راه اندازی آن را دارید، تعیین کنید.

تعیین نوع شرکت از الزامات قبل از ثبت شرکت می باشد زیرا فرایند و قوانین هر یک از آن ها متفاوت می باشد. در این زمینه می توانید از تجربیات خانم مهندس مرتا جوادی از برترین کارآفرینان کشور بهره مند شوید. برای ثبت تمام شرکت ها لازم است تا مراحل زیر را طی کنید.

مرحله اول؛ انتخاب نوع شرکت

شما باید با انواع شرکت ها در آلمان آشنا شوید و قوانین و مقررات هر یک از آن ها را بررسی کنید. سپس بنا به شرایط و میزان سرمایه خود، یکی را انتخاب کرده و به اداره ثبت شرکت ها اعلام کنید.

مرحله دوم؛ انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت بسیار مهم است زیرا بعدا امکان تغییر نام به سختی انجام می گیرد. نام شرکت در دفاتر قانونی آلمان ثبت می شود. از این رو بهتر است تا در انتخاب نام، دقت و تمرکز زیادی داشته باشید.

مرحله سوم؛ درخواست ثبت شرکت

در این مرحله شما با مراجعه به دفتر ثبت شرکت ها درخواست خود را برای راه اندازی شرکت به صورت رسمی و در قالب یک فرم، ثبت خواهید کرد.

مرحله چهارم؛ پرداخت هزینه های ثبت شرکت

در این مرحله شما باید بنا به نوع شرکتی که انتخاب کرده اید، مبلغی را به عنوان هزینه ثبت شرکت به دولت آلمان پرداخت کنید.

مرحله پنجم، ثبت نهایی شرکت و دریافت پروانه کار

در صورتی که تمام مراحل بالا را به درستی بگذرانید و مدارک شما برای ثبت شرکت تایید شد، نوبت به دریافت مجوز شروع فعالیت است. با دریافت مجوز و پروانه فعالیت می توانید برای دریافت ویزای کارآفرینی آلمان اقدام کنید.

آیا برای شروع استارتاپ، نیازی به ویزای کارآفرینی آلمان است؟

آیا برای شروع استارتاپ، نیازی به ویزای کارآفرینی آلمان است؟
آیا برای شروع استارتاپ، نیازی به ویزای کارآفرینی آلمان است؟

بسیاری از افراد قصد راه اندازی یک استارتاپ را در آلمان دارند. این افراد سوال می کنند که آیا برای ورود و اقامت در آلمان لازم است تا ویزای جداگانه ای دریافت کنند یا از طریق ویزای کارآفرینی می توانند اقدام نمایند؟

واقعیت این است که به لحاظ ماهیتی، ویزایی به نام ویزای کارآفرینی آلمان وجود ندارد و این تنها یک اصطلاح از طرف ایرانی ها می باشد. افرادی که قصد راه اندازی یک کسب و کار در آلمان را دارند، باید ویزای خوداشتغالی دریافت کنند. افرادی نیز که قصد راه اندازی استارتاپ دارند، باید ویزای خود اشتغالی دریافت کنند. دولت آلمان ویزای جداگانه ای برای کارآفرینی و استارتاپ ندارد و تنها ویزای خود اشغالی برای چنین افرادی صادر می کند. اطلاعات تکمیلی را از خانم مهندس جوادی بخواهید.

میزان مالیات بر درآمد در آلمان

بسیاری از افرادی که متقاضی کارآفرینی و سرمایه گذاری در آلمان هستند، نگران هزینه های مالیات می باشند. مالیات بر درآمد در هر کشوری برای صرف هزینه های اجتماعی دریافت می شود و از جمله مهم ترین درآمدهای هر دولتی می باشد. کشور آلمان از جمله کشورهایی است که مالیات آن به صورت مستقیم صرف امور اجتماعی و درمانی و … می شود و در این زمینه به رتبه بالایی در جهان دست یافته است.

به صورت کلی 30 درصد از هزینه های کارآفرینی در آلمان صرف مالیات خواهد شد. این میزان در کشورهای مختلف متفاوت است. علاوه بر این، میزان مالیات شرکت ها و موسسات باید مالیات دیگری با توجه به میزان سود حاصل خود به صورت سالانه به دولت پرداخت کنند. هزینه ای که شما به عنوان مالیات به دولت آلمان پرداخت می کنید، به نحوی مجددا به خود شما باز می گردد.

استانداردهای سرمایه گذاری در آلمان

استانداردهای سرمایه گذاری در آلمان
استانداردهای سرمایه گذاری در آلمان

هر فردی که تمایل به سرمایه گذاری و دریافت ویزای کارآفرینی آلمان را دارد، باید در مورد استانداردهای کشور مقصد اطلاعات کاملی داشته باشد. با آگاهی داشتن از این استانداردها امکان ریسک و خطر در کسب و کار و سرمایه گذاری کاهش می یابد. به صورت کلی کشور آلمان از اقتصاد خوبی برخوردار است و به دلیل پایین بودن فساد و بالا بودن امنیت در آن، امکان به وجود آمدن ضررهای سنگین تقریبا صفر است. با این حال امکان آسیب دیدگی بستگی به فعالیت های خودتان دارد.

می توانید از تجربیات خانم مهندس مرتا جوادی از برترین کارآفرینان کشور بهره مند شوید. با این حال بهتر است شاخص های سرمایه گذاری در آلمان را یک بار با هم مرور کنیم:

نرخ کنترل فساد

دولت آلمان توانسته با فساد برخورد خوبی داشته باشد و از رشد آن جلوگیری کند. نبود فساد در دستگاه های اداری این کشور سبب شده است تا آلمان به کشوری قدرتمند و برتر در دنیا تبدیل شود. هر چه میزان نرخ کنترل فساد در یک کشور بیشتر باشد، امنیت در سیستم قضایی آن نیز بیشتر است.

نرخ مصادره اموال

دولت ها می توانند در زمان بروز مشکلات برای سرمایه گذاران خارجی، اموال آن ها را مصادره کنند. نرخ مصادره اموال برای هر کشوری از رتبه 1 تا رتبه 7 دسته بندی می شود. کشورهایی که رتبه 1 دارند، دارای بیشترین امنیت برای سرمایه گذاران هستند و کشورهایی با رتبه های بالاتر دارای کمترین امنیت مالی می باشند. خوشبختانه نرخ مصادره اموال کشور آلمان رتبه 1 می باشد که این نشان می دهد سرمایه شما در امنیت کامل به سر می برد.

میزان تولید ناخالص داخلی

با بررسی میزان تولید ناخالص داخلی هر کشور، می توانید اقتصاد آن کشور را مورد بررسی قرار دهید. نمودار میزان تولید ناخالص داخلی به صورت سالیانه تغییر می کند. این میزان در کشور آلمان روندی صعودی دارد اما با وجود شیوع ویروس کرونا، این روند کمی نزولی شده است.

بررسی نرخ بیکاری در آلمان

یکی از مهم ترین مواردی که متقاضیان کارآفرینی در آلمان باید به آن توجه باشند، نرخ بیکاری در این کشور است. با بررسی این نرخ، میزان افرادی که مایل به کار و بدون شغل هستند را بررسی خواهید کرد. بعد از شیوع ویروس کرونا، نرخ بیکاری در آلمان افزایشی 5.8 درصدی داشته است. با این وجود این میزان از میانگین کشورهای اروپایی بسیار کمتر است.

بیمه متقاضیان کارآفرینی در آلمان

بیمه متقاضیان کارآفرینی در آلمان
بیمه متقاضیان کارآفرینی در آلمان

یکی از مواردی که زمان ثبت کارآفرینی در آلمان باید به آن توجه داشته باشید، وضعیت بیمه است. شما حتی برای اقامت های کوتاه مدت خود نیاز به بیمه دارید. به همین دلیل باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید. بیمه ها هزینه های درمانی شما را پوشش می دهند. از این رو به شدت به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد به خصوص که هزینه های زندگی و درمان در آلمان بالا است. بیمه در کشور آلمان به دو صورت خصوصی و عمومی ارائه می شود که شامل موارد زیر می باشند:

بیمه سلامت عمومی

این بیمه به صورت همگانی و برای تمامی شهروندان صادر می شود. دریافت بیمه سلامت عمومی بستگی به درآمد افراد دارد و بر اساس درآمدها مبلغی از شهروندان دریافت می شود. متقاضیان سرمایه گذاری خارجی می توانند با دریافت این بیمه اعضای خانواده خود را به صورت رایگان بیمه کنند. این بیمه موارد زیر را تحت پوشش قرار می دهد:

  • هزینه های درمان اولیه
  • پرداخت دارو
  • پرداخت هزینه های سوانح
  • هزینه های بارداری و زایمان
  • پرداخت هزینه های درمان توسط پزشک

بیمه سلامت خصوصی

افرادی می توانند از بیمه سلامت خصوصی استفاده کنند که در آمدی بیش از مقدار معینی دارند که اداره بیمه اعلام کرده است. این بیمه تقریبا مشابه بیمه های خصوصی کشور خودمان است. طبیعی است که بیمه سلامت خصوصی هزینه های پزشکی بیشتری را پوشش می دهد.از جمله هزینه های:

  • عمل های جراحی
  • هزینه های مربوط به دندان
  • هزینه های پزشک خصوصی

ویزای کارآفرینی برای چه مشاغلی قابل اخذ است؟

بر اساس قوانین دولت آلمان، افراد متقاضی کارآفرینی در آلمان که صاحب تجارت مستقلی هستند یا شریک تجاری یک کسب و کار و یا مدیر اجرایی یا کارمندان مدیریتی باشند، امکان فعالیت در آلمان را خواهند داشت. آلمان برای اعطای ویزای کارآفرینی آلمان هیچ محدودیت شغلی در نظر نگرفته است و شما با هر تخصص و مهارتی می توانید برای ثبت کارآفرینی اقدام کنید. می توانید از تجربیات خانم مهندس مرتا جوادی از برترین کارآفرینان کشور در این زمینه بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید  : کارآفرینی در کشور آلمان

نکات مهم در خصوص اقامت کارآفرینی آلمان

بر اساس تجربیات خانم جوادی در رابطه با ویزای کارآفرینی آلمان، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • اقامت شما در ابتدا 3 ساله در نظر گرفته می شود و بعد از آن به صورت 2 ساله تمدید خواهد شد.
  • بر اساس قوانین مهاجرتی آلمان، بعد از 3 سال از اقامت موقت با بررسی بازدهی بیزینس پلن و دریافت مدرک زبان آلمانی با سطح B1 امکان تبدیل اقامت موقت به دائم وجود دارد.
  • پروسه دریافت اقامت دائم 8 تا 12 ماه زمان می برد و طی این مدت الزامی به استخدام نیروی انسانی نیست.
  • شما می توانید بعد از گذشت 3 سال از اقامت دائم، برای دریافت پاسپورت آلمانی اقدام کنید.

سوالات متداول در خصوص ویزای کارآفرینی آلمان

در این بخش از مقاله، با توجه به تجربیات فراوان مهندس جوادی، به بیان برخی از سوالات پر تکرار و مهم و پاسخ آن ها پرداخته ایم:

محبوب ترین نوع شرکت برای کارآفرینی چه شرکتی است؟

شرکت مسئولیت محدود، محبوب ترین و گسترده ترین شرکت در آلمان می باشد.

آیا کارآفرینی در آلمان سخت است؟

کارآفرینی در هر کشوری غیر ممکن نیست به شرط این که شما شرایط و امکانات لازم برای راه اندازی کسب و کار را داشته باشید.

در این صورت کارآفرینی یا ثبت شرکت در آلمان کاری راحت خواهد شد. با کامل بودن مدارک و شرایط پذیرش، طبعا ورود شما به این کشور آسان خواهد بود.

آیا برای ثبت کارآفرینی نیاز به وکیل دارم؟

طی کردن مسیر اخذ ویزای کارآفرینی آلمان بدون داشتن تجربه کمی سخت است. به همین دلیل توصیه می کنیم از یک وکیل یا یک فرد مجرب همچون خانم مهندس جوادی کمک بگیرید. در این صورت در هزینه ها و وقت شما نیز صرفه جویی خواهد شد.

هزینه های زندگی در آلمان به چه صورت است؟

هزینه های زندگی در آلمان به نسبت سایر کشورهای اروپایی متوسط است.

آیا ارائه بیزینس پلن الزامی است؟

ارائه بیزینس پلن یکی از مهم ترین اقدامات برای ثبت درخواست کارآفرینی می باشد و بدون آن دریافت ویزای کارآفرینی آلمان نیز امکانپذیر نمی باشد.

میزان مالیات بر درآمد در آلمان چند درصد است؟

میزان مالیات بر درآمد در آلمان 30 درصد است که به نسبت سایر کشورهای اروپایی کمتر می باشد.

آیا آلمان کشوری امن برای سرمایه گذاری است؟

در صورتی که شاخص های استاندارد سرمایه گذاری در آلمان را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که کشور آلمان بیشترین امنیت را از لحاظ سرمایه گذاری دارد.

آیا با کارآفرینی در آلمان، امکان اخذ اقامت وجود دارد؟

خیر؛ شما با دریافت مجوز کارآفرینی در آلمان اقامت این کشور را صرفا دریافت نخواهید کرد.

شرایط بیزینس پلن برای کارآفرینی در آلمان چیست؟

در صورتی که طرح بیزینس پلن شما توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد و برای کشور سودآور باشد، امکان موفقیت آن افزایش می یابد. البته در کنار آن، طرح شما باید دارای ابتکار، نوآوری و خلاقیت نیز باشد و به مردم و محیط زیست آسیب جدی نرساند.

آیا اسناد ارائه شده توسط شما برای دریافت اقامت نزد دولت آلمان قرار می گیرد؟

زمانی که شما مدارک خود را برای ثبت کارآفرینی یا شرکت به دولت آلمان تحویل می دهید، در واقع نسخه ترجمه شده آن نزد دولت می ماند و اصل آن به شما برگردانده می شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا اطلاعات کامل و دقیقی در رابطه با ویزای کارآفرینی آلمان ارائه شود. شما برای طی کردن راحت تر این مسیر بهتر است از یک فرد مجرب راهنمایی بگیرید. خانم مهندس مرتا جوادی به عنوان یکی از برترین کارآفرینان کشور، در این خصوص راهنمایی های زیادی را می تواند در اختیار شما بگذارد.

 

شما عزیزان می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سرمایه گذاری در آلمان به لینک زیر مراجعه فرمایید.

سرمایه گذاری در آلمان (الست گروپ)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *